Zbierka poviedok je vždy akýmsi panoptikom, kde každá poviedka predstavuje jednu miestnosť, zariadenú v osobitom štýle. Niekedy sa jednotlivé miestnosti na seba nápadne ponášajú, inokedy sú rozdiely medzi nimi veľmi výrazné. Ťažko povedať, čo je pre čitateľa prijateľnejšie. Jeden má radšej zachovanie jednotného štýlu, druhému vyhovuje skôr prekvapivé striedanie tém a prostredí. Podstatné je, aby sa tieto prechody prejavovali skôr v žánri poviedok ako v ich kvalite.
Ak je autorom panoptika spisovateľ ako Stephen King, môžete očakávať, že vo väčšine miestností sa objaví prinajmenšom jedna poriadne zapáchajúca mŕtvola. No sú tie mŕtvoly dostatočne presvedčivé, alebo zasychajúca krv na ich ranách zavše nápadne pripomína kečup?
Ak čakáte práve len na tú krv, budete sklamaní. Autor sa vo väčšej miere ako kedysi pohráva skôr s postavami ako so šokujúcim dejom. Vyberie si obyčajného človeka z ulice, nedá mu však šancu vyhrať zájazd do exotickej krajiny výmenou za nejaký bláznivý čin. Práve naopak – postaví ho do poriadne nepríjemnej situácie a vzápätí mu spraví zo života peklo, takže postave sa jej predošlý, akokoľvek zbabraný život odrazu javí v celkom príjemnom svetle. V zbierke sa stretáme s dvoma typmi postáv – tie, ktoré riešia bežný problém (partnerské vzťahy, osobná kríza…) a tie, ktorých problém má mystickú povahu (stretnutie s diablom, déja vu…). A nebol by to King, keby každý problém nespravil takmer neriešiteľným.
Čo už tak človeka nepoteší, je pocit, že svetoznámemu autorovi bestsellerov akosi dochádzajú nápady. Texty sú napísané veľmi pútavo, ibaže prekvapivé momenty sa kamsi vytratili. King sa dokonca otvorene priznáva k využitiu klasických tém strašidelnej literatúry. Príkladom sú poviedky Pitevňa číslo štyri, ktorá sa hlási k poeovskému motívu predčasného pohrebu, Muž v čiernom obleku – stretnutie človeka a diabla, či 1408 (číslo izby – všimnite si aký je súčet cifier), ktorou autor vzdáva hold poviedkam o mysterióznych hotelových izbách.
V poviedke Smrť Jacka Hamiltona si zase požičiava skutočné postavy z americkej kriminalistickej histórie, keď popisuje smrť jedného z členov gangu Johna Dilingera. Tento príbeh vlastne neobsahuje nijaký nadprirodzený prvok, podobne ako poviedky V miestnosti smrti a Všetko, čo milujete, vám bude vzaté, kde sa autor prejavuje „iba\" ako vynikajúci rozprávač.
Sklamaním sú poviedky Cestný vírus smeruje na sever (rozpačitý príbeh jedného zvláštneho obrazu) a Obed v Gotham Café (do vážnej debaty o rozvode celkom nezmyselne vpadne šialený čašník a dokonale zabije logiku príbehu), po ktorých zostane v čitateľovi iba pocit rozčarovania a otázka Prečo?
Za zmienku stojí poviedka Jazda na strele. Bol to prvý pokus Stephena Kinga preniesť svet svojich nočných mor do elektronickej podoby. Táto poviedka nielenže patrí k vrcholom zbierky (autor sa v nej vyrovnáva so stratou matky), ale z internetu si ju navyše stiahlo niekoľko stotisíc záujemcov. Ďalšia zaujímavá poviedka je už spomínaná 1408, ktorej fragment bol pôvodne použitý v nebeletristickej knihe O písaní ako názorný príklad úpravy surového textu do literárnej podoby. Nápad sa Kingovi následne natoľko zapáčil, že poviedku dokončil a výsledok je naozaj vydarený. No a tých, ktorí majú radi cyklus románov o Temnej veži, poteší poviedka Sestričky z Elurie s Rolandom Deschainom v „hlavnej úlohe\".
Všetko je možné vyšlo u nás, na rozdiel od originálu, v dvoch dieloch a obsahuje spolu 14 poviedok (žeby sa Stephen bál čísla 13?). Na zbierke sú príjemné dve skutočnosti. Po prvé: je preložená do slovenčiny, čo našinec, ktorý pomaly lepšie rozumie češtine, nepochybne ocení. Preklad je v oboch prípadoch (každý diel prekladal iný človek) na dobrej úrovni, v citlivom vnútornom uchu zaškrípe naozaj iba zriedka. Druhá vec, ktorá čitateľa poteší, sú komentáre k jednotlivým poviedkam, kde nám spisovateľ poodhaľuje tajomstvo toho ktorého textu – pozadie, pocity, okolnosti, ktoré viedli k jeho napísaniu. Čitateľ sa tak dozvie aj niečo zo zákulisia a získa dobrý pocit, že autor s ním naozaj komunikuje. Nenadchne hádam iba gýčovitý obal, ktorého spojitosť s obsahom knihy sotva odhalíte.
Panoptikum v podaní Stephena Kinga je ponorené do prítmia a podlaha sa stráca v hustej prízemnej hmle. Mŕtvoly však nie sú také strašné ako kedysi a nehrozí vám, že v labyrinte miestností zablúdite. No aj tak urobíte lepšie, ak túto knihu vsuniete doprostred radu iných diel v polici obývačkovej steny a dozriete na to, aby ochranné sklo zostalo na noc dobre zatiahnuté. Nielen z estetických dôvodov.
Originál: Everything’s Eventual Vydavateľ: Ikar, 2002 Preklad: Marína Gálisová Počet strán: 230 Cena: X,– Sk
Stephen King: Všetko je možné, I. diel Vydavateľ: Ikar, 2003 Preklad: Hviezdoslav Herman Počet strán: 229 Cena: 209,– Sk Stephen King: Všetko je možné, II. Diel