Cesta na Mars za 20 korún

Miloš Ferko

Končil sa pracovný týždeň a ja som tuho uvažoval, ako stráviť sobotu 20. marca. Ba nie, to vás iba naťahujem. V skutočnosti som už dobré dva mesiace vedel, že pôjdem do Malých Bielic – dedinky, tesne primknutej k mestu Partizánske. Začiatkom jari sa totiž v miestnej hvezdárni už niekoľko rokov deje Starcon, ktorý sa nesie v znamení astronomického dňa a fantastiky. Tento rok bolo prepojenie ešte užšie, keďže jar sa dostavila o deň skôr ako sme zvyknutí. Nuž, hor sa do budovy s ďalekohľadom!

Po zaplatení skutočne iba symbolického poplatku si každý účastník tohto komorného conu mohol kúpiť niektorú z ponúkaných „secondhandových“ knižiek. V ponuke boli i staré časopisy, či zošitové vydania fantastickej beletrie, ale aj niekoľko posledných čísiel časopisu Fantázia či jubilejné desiate Oppo (fanzin klubu Planéta opíc). Kto nemal chuť na písmenká, mohol prijať pozvanie do útulne tmavej prednáškovej sály, v ktorej sa premietali nejaké tie filmy. Pravdaže, ani tam sa písmenkám nevyhol, i keď len v podobe titulkov, ktorých občasná tvorivá odchýlka od originálneho významu dokázala vytrhávať z hrdiel prítomných salvičky smiechu. Popoludňajší program otvoril Miloš Ferko prednáškou, v ktorej porovnával Tolkienovu trilógiu s trilógiou poľského spisovateľa Henryka Sienkiewicza. Netradičný pohľad na obe diela, vychádzajúci z porovnania homérovskej epiky s biblickým posolstvom, bol v období, ktoré je pre fandom príznačné delením sa na prolotristov a antilotristov, príjemným osviežením. Poslucháči mali i po takmer dvoch hodinách pocit, že by ešte chvíľu vydržali počúvať. Miloš opätovne dokázal, že v literatúre vidí oveľa viac než jej bežný pasívny konzument a nenechá sa strhnúť iba prvotnými pocitmi z textu. Ani jeden z porovnávaných pánov spisovateľov nevyšiel z pomyselného boja lepšie či horšie. Každému boli priznané kvality i slabiny v inej oblasti.

Po Milošovi predstúpil pred obecenstvo Vladimír Mešter z hvezdárne a zasypal nás prívalom informácií o Marse v takej hutnej podobe, že sme nemali čas venovať čo i len jediný pohľad hodinkám na ruke. Téma Marsu bola zvolená zámerne, keďže táto planéta je v poslednej dobe vesmírnym telesom, na ktoré sa pohľady ľudí upierajú najčastejšie. Najprv sme sa dozvedeli niečo o histórii a podmienkach na Marse priamo z úst pána Meštera, potom sme zhliadli krátky dokument o dobývaní červenej planéty a nádejach, ktoré do výskumu vkladajú vedci. Záver pásma patril návšteve samotného Marsu prostredníctvom trojrozmerných obrazov, ktorú pripravil opäť pán prednášajúci. Bol to skutočne úchvatný pohľad – a nielen na obrázky, ale aj na samotných účastníkov, ktorí vyzerali s nasadenými špeciálnymi okuliarami ako svojská paródia na Matrix. Navyše sme dostali sľub, že o rok nás vďaka novému softvéru budú čakať ešte lepšie prezentácie. Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že v Hornonitrianskej hvezdárni sa sľuby plnia.

Žiaľ, avizované pozorovanie večernej oblohy hvezdárskym ďalekohľadom sa tentokrát nekonalo. Obloha, ktorá sa celý týždeň udržiavala v takmer bezoblačnej forme, si pravdepodobne šetrila husté dažďové mračná ako špeciálny jarný žartík. Dobre naladeným účastníkom však náladu pokaziť nemohla. Kto mal chuť, mohol si ešte večer pozrieť Animatrix, kto nemal, pridal sa k diskutujúcej spoločnosti v priestoroch, obvykle využívaných na výstavu obrazov. Na stenách však tento rok neviseli diela našich popredných maliarov fantastických svetov, lež začiatočnícke, zato roztomilé predstavy detí o vesmíre. Atmosféra bola príjemná a niesla sa najmä v duchu veselej nálady. Veď len keby ste počuli Blasterov vtip o orlovi, sprevádzaný fyzickou ilustráciou… nie, nič vám nepoviem. No ak prídete o rok na Starcon aj vy, možnože Miša presvedčíte, aby vám vtip zopakoval. Účastníci, ktorí zostávali vo hvezdárni aj cez noc, boli ubytovaní v skromne, no prakticky zariadených unimobunkách s vlastným vykurovaním a ráno sa vytratili každý po svojom. Dovolím si tvrdiť, že svoju voľbu – stráviť víkend s Marsom – neoľutovali. Poďakovanie za to patrí Občianskemu združeniu Fantázia a najmä pánom z hvezdárne, ktorí nám aj tento rok pripravili príjemnú akciu.

Fotografie: Jano Žižka


24. marca 2004
Michal Jedinák