Dve cesty za Bohom

Gregory J. Keyes, Vodní rod, orig: Waterborn, Praha Trifid 2005

Prvý diel dvojdielnej fantasy sa odvíja v dvoch dejových líniách. Prvá rozpráva príbeh mladíka z kmeňa lovcov a poľnohospodárov, ktorý sa vydal spolu s druhmi na cestu za novým územím. Sily bohov však boli silnejšie a on sa, vedený tajomnými snoznameniami, púšťa dolu po Rieke, aby sa priblížil tajomstvu jej Božstva, ktoré je Božstvom božstiev, najväčšmi uctievaným v Meste dolu na juhu. Tam, uprostred paláca, žije malá princezna. Potomok rodu čudesne spriazneného s božstvom Rieky. Miešanie krvi je prekliatím, vyvolávajúcim podivné zmeny. Princezna sa bráni svojmu osudu – nechce skončiť ako príšerný mutant v kanáloch nad Riekou A preto…nájde odvahu diať sa a spolu s verným služobníkom poloobrom napokon pretnú dejovú líniu mladíka, aby ju zauzlili a rozuzlili v druhej časti.

Keyes nám ponúka nevšedne kultivovanú fantasy, pozadie ktorej miestami zabieha až do rafinovanosti. Pohybujeme sa vo svete, kde je viac bohov než ľudí a ktorý nám autor odkrýva postupne, nenápadne bez siahodlhých vysvetľujúcich popisov. Vcelku viac nevieme než vieme, a preto máme radosť z objavovania zároveň nádherný pocit, že v tomto svete a u tohto autora nič nedostaneme zadarmo na honosnej tácni hýrivých, no duchaprázdnych obrazov.


3. mája 2005
Miloš Ferko