Hvězdná svatyně

McAuley Paul J.

Hviezdnou svätyňou sa sága o Konfluencii uzavrela. Príbeh Yamamanamu (teda Yamu) sa skočil. Alebo… ani nie? Ťažko povedať, vzhľadom na to, že trilógia Paula McAuleya je zo súdka večných príbehov – ktoré nikdy nekončia. Plynú, tečú ako Veľká rieka, spájajú kultúry, rasy, dejiny. Tak ako Hyperion Dana Simmonsa, aj Sága o Konfluencii – umelej planéte na konci Vesmíru – nemá jasný záver. Lov na Yamu sa síce skončí (ako, to si prečítajte sami), no život ide ďalej. A nikto nikdy nemôže odhaliť všetky jeho tajomstvá…

Prvý diel ságy, Syn řeky je začiatkom. Maličkého Yamu našli na loďke uprostred Veľkej rieky – samého, len s mŕtvolou tajomnej ženy. Plával po prúde veľtoku, ktorý spája celú Konfluenciu, umelú planétu – habitat na konci známeho Vesmíru. Yama, už od malička zahalený tajomstvom – ktoré môže spasiť, no aj zničiť… všetko. Chlapec a neskôr mladík sa snaží odhaliť záhady okolo seba – no na planéte šialených strojov a nemenej divokých ľudí to nie je ľahké. Bizarná zem plodí podivuhodné príbehy.

Druhá kniha (Předkové dnů) je príbehom lovu. Yamovo tajomstvo prestáva byť tajomstvom – aspoň pre pár ľudí (Strojov?) určite. Jedinečné chlapcove schopnosti ho predurčujú do úlohy koristi číslo jedna. Prenasleduje ho prefekt Corin, hlava najmocnejšieho cechu, ako aj doktor Dismas – drogami presiaknutý šialenec, ktorý môže byť oveľa rozumnejší ako sa zdá. A v pozadí lovu číhajú šedé eminencie – s neurónmi aj kremíkovými čipmi za vysokým čelom. Yama je potomok Stvoriteľov Konfluencie a unikátny genóm z neho robí niečo ako Boha. Boha, ktorý sa dá ovládať…

Tretia kniha – Hvězdná svatyně – spája. Priateľov aj nepriateľov, lovcov a korisť. Chytiť neznamená ovládať, a polapený Boh nie je hračkou pre deti. Vojna Kacírov proti Verným vrcholí a na jej pozadí sa Yama snaží pochopiť a – hlavne – zachrániť svet, v ktorom vyrástol. Aj keď sa v ňom nemusel zrodiť, pretože hlbiny Vesmíru ukrývajú ešte mnohé tajomstvá. Ostáva ešte vyriešiť, kto vložil dieťa do loďky na Veľkej rieke…

Paul McAuley rozohral vo svojej ságe veľkolepú hru. Je to strhujúci príbeh, plný akcie a emócií, no zároveň fascinujúca prehliadka možných technológií budúcnosti. Pán McAuley sa nerozpakuje narábať s časom a priestorom, využíva najnovšie poznatky vedy a mieša ich do uveriteľného, no dnes ešte ťažko predstaviteľného sveta, kde človek dokáže hýbať hviezdami, tvoriť život a hýbať sa mimo časopriestoru. Spisovatelia Zlatého veku science fiction by žasli nad nekonečnom fantázie, aké si dovolil Paul McAuley vypustiť na stránky kníh. Cyberpunk zmiešaný so space operou, takmer fantasy spolu s verneovským skúmaním cudzích krajín – na Konfluencii nájdete všetko.

Táto sága siaha po piedestále Hyperionu, jediné, čo mi na nej občas vadilo, je priveľa nápadov. Skutočne, pán spisovateľ sa občas zamotal v gejzíre myšlienok, v odbočkách a popisoch – až sa hlavná línia strácala. S odstupom mi to nevadí – naopak, je na čo spomínať – no pri čítaní sa mi občas strácala pointa. Prečo Yama šiel tam a tam, prečo stretol týchto a týchto ľudí a prečo sa ho tieto a tieto Stroje snažili zabiť? Paul McAuley jednoducho utkal príliš rozsiahly gobelín, aby ste pri pozorovaní detailov nestratili prehľad o hlavnej nitke ;-) V stovke poviedok by nápady z Konfluencie vynikli viac…

Hvězdná svatyně, McAuley Paul J., hard sf (Laser, orig. Shrine of Stars, preklad Jana a Jan „Jam“ Oščádalovi, obálka Paul Young, brož., 362 strán, 169 Kč, ISBN 80–7193–106–3)


16. októbra 2001
Rastislav Weber