Meč krále

Marston Ann

První kniha z rozsáhlého cyklu, který má všechny předpoklady pro slušný komerční úspěch. Čtenářům se bude bezesporu líbit, protože obsahuje právě takové ingredience, na které jsou zvyklí a navíc je psán zkušenou rukou.

Možná to vypadá, že v prvním odstavci pěji na knihu samou chválu, ale není tomu tak. Ve skutečnosti říkám, že se jedná o směsici všech možných klišé bez špetky originality.

Hlavní zápletka patří k nejstarším klišé vůbec: Mladý otrok pomocí čerstvě nalezených magických schopností uprchne v předvečer popravy ze žaláře, je zachráněn lordem, získá magický meč, zjistí, že je vnukem klanového náčelníka (de facto na úrovni prince) a nechá se najmout mladou a krásnou bojovnicí na nelehký úkol.

Asi v té chvíli je i nedovtipnému čtenáři naprosto evidentní, co bude následovat a s kým se asi hrdina v epilogu ožení. Otázkou zůstává jen to, kolik vedlejších postav si autorka ponechá do příštího dílu.

Hlavní postavou je otrok Myšák, který je velmi brzy vystřídán dobrodruhem a lordem Kianem – vznešeným hrdinou bez bázně a hany, dokonalým šermířem, mágem a zcela čestným rytířem. Úplně zapomněl na pomstu, pomáhá slabým a bezbranným a od svatosti ho dělí jen občasné rvačky po hospodách.

Psychologicky jde o průhlednou postavu, která neprodělává žádný vývoj kromě těžko uvěřitelného přerodu z otroka ve šlechtice.

K důležitým vedlejším hrdinům patří jeho strýc a adoptivní otec Cullin. Nejlépe vytvořená a nejsympatičtější postava v knize – na pohled dobrodruh a hejsek, ve skutečnosti čestný a zodpovědný muž, který si již našel své místo v životě.

Kerry, další šlechtična z královského rodu, byť jiné země, je ztřeštěná mladá bojovnice s výbušnou povahou. Nebýt to kniha, je již desetkrát po smrti.

Generál je tak zlý zloduch, že se kolem něj dokonce věčně točí i černá mlha. Vlastní černý meč, žije ze síly umučených a vůbec se brouzdá po kotníky v krvi a vnitřnostech. Autorka na něm neponechala ani chlup dobrý, takže je k tomu i podlý a využívá každé příležitosti k nějaké zákeřnosti. Kde jsou ty časy, kdy soupeř hlavního hrdiny nemusel být oblečen v černém, mohl být čestný a dokonce ani nemusel být zlý.

Kupodivu zajímavým hrdinou je i kouzelný meč Králotvůrce. Má vlastní osobnost a scény hádek hlavního hrdiny s mečem patří k nejzajímavějším v celé knize.

Svět autorka převzala z doby rozmachu Keltů a pochopitelně si ho důkladně upravila k obrazu svému. Inspirace Skotskem a Irskem se však nedá přehlédnout.

Co se děje týče, je vcelku dobře gradovaný, ale příběh je velmi průhledný a některé obraty jsou přitažené za vlasy. Jaká to náhoda, že zrovna naši hrdinové se přichomýtnou ke každé zajímavé události v celé rozlehlé zemi. Autorka má však řemeslo v malíku, takže se kniha dobře čte, nenudí a ani ty podezřelé náhody příliš neruší. Mohla by si však odpustit používání „deus ex machina“, kdy z každé svízelné situace pomohou schopnosti kouzelného meče.

Obálka je sice pěkná, ale Zdeňce Bouškové evidentně chyběly některé základní informace. Namátkou: Hlavní hrdina je zrzek jako poleno a kůží krytý jílec meče hraje v příběhu svou roli.

Ve výsledku mohu zhodnotit, že kniha je ještě to lepší, co se dá mezi kvanty řemeslně psaných fantasy cyklů najít. Je to sice jen obvyklá sbírka klišé bez špetky invence, ale neurazí a dobře se čte. Má tudíž slušné předpoklady stát se komerčně úspěšnou sérií.

Slušné řemeslo zaslouží průměrné ohodnocení pět z deseti.

Meč krále, Marston Ann, fantasy (Wales, orig. Kingmaker´s sword, obálka Zdeňka Boušková, překlad M. Polová, 380 stran, brož., 219 Kč, ISBN 80–86390–18–7)


12. apríla 2002
Piter