Saturnský ruchch

Forward, Robert L.

Kdeže jsou ty staré časy čistých sci-fi založených na technických popisech, fyzikálních teoriích a průzkumech neznámých oblastí vesmíru? Tady, říká R.L.Forward a předkládá nám román Saturnský ruchch. Po Dračím vejci a Hvězdotřesení máme tedy k dispozici další knihu, která má opět předpoklady k úspěchu na našem trhu.

Dějová kostra příběhu je jednoduchá a jasná od přečtení reklamních komentářů na zadní straně obálky. Několik odborníků různých oborů je vybráno, aby podnikli expedici do atmosféry Saturnu, na kterém byl dříve zjištěn život. Ovšem ani náhodou kvůli vědeckým poznatkům, jde o peníze. Na Saturnu jsou ideální podmínky pro výrobu paliva do kosmických lodí, které přijde i s dopravou na zlomek nynější ceny.

Cíl expedice je jasný: Doletět na Saturn, dostat se do atmosféry, vyrobit dostatek paliva pro návrat na oběžnou dráhu a vyzkoušet tím technologii, doletět zpět. Motivace je rovněž jednoduchá: Kdo odolá nabídce účasti na první lidské expedici k Saturnu, ten se nechá nalákat na plat. Jedna miliarda dolarů je pořád hodně peněz, „i když dolar už není to co býval“.

Na zadní straně obálky se také dozvíte, že se bude konat ztroskotání na zádech ptáka ruchcha. Jméno dostal podle pohádek o Sindibádovi námořníkovi, kde se také takový obří pták vyskytuje. Ten pohádkový ovšem nemá rozpětí čtyři kilometry a reaktivní pohon. Atmosféra Saturnu není tak klidná, jak by se mohlo zdát – ona je spíše přeplněna všemožnými potvorami.

Více z děje prozrazovat nebudu, raději přejděme jinam. Postavy jsou popsány velmi realisticky a stejně tak se i chovají. Problémy se vynořují postupně a ne každý vydrží stres nebezpečné pouti. Nikdo není bez chyby, každý má nějaké zájmy, nějakou povahu, osobní problémy i vědomosti a podle toho se také chová. Hrdinové jsou opravdu lidští, pochopitelní a uvěřitelní.

Největším kladem knihy jsou ovšem popisy. Všechny technické detaily jsou popsány velmi podrobně a vzhledem k odbornému vzdělání autora předpokládám, že i fundovaně. Kupříkladu princip přiblížení k Saturnu mne skutečně zaujal a poučil o možnostech využití gravitace. Dalo by se říci, že v mnohých směrech román volně přechází do populárně naučné literatury v různých oblastech vědy a techniky. Nezapře se, že i tento žánr je autorovi blízký.

Atmosféra odpovídá žánru a technické pasáže jsou podány zajímavou formou, která nijak neruší dobrodružný příběh, který je základem dobrého čtiva. Celou knihou prostupuje přesvědčení, že člověk ve spojitosti s technikou tvoří kombinaci, která překoná všechny překážky a zdárně se vypořádá se všemi problémy. Realismus je však zachován a bez lidského hrdinství se neobejde sebelepší technika.

Výhradu mám k tomu, že se astronauti nijak nesnaží minimalizovat možnost nákazy. I při převozu kamenů z Měsíce a nyní pádu MIRU se hojně diskutovalo o nebezpečných mikroorganismech, ale naši hrdinové to nijak zvlášť neberou na vědomí. Pravděpodobnost něčeho takového je přitom poměrně vysoká.

Obálka je výborná a přesně vystihuje děj i charakter knihy.

Proti redakční ani překladatelské práci rovněž nemám žádné námitky.

Celá kniha je doplněna medailónkem autora a technickou přílohou. Jeden dotaz ovšem mám: Proč je hmotnost udávána v jednotkách Mg (patrně megagramů)? Něco jsem přehlédl?

Skutečně dobrá kniha, která se ovšem může někomu zdát pro velké množství technických detailů nudná. Mně se nudná nezdá, dávám osm bodů z deseti.

Saturnský ruchch, Robert L. Forward, technická hard sci-fi (Polaris, orig. Saturn Rukh, obálka Bob Eggleton, překlad Marek Hrnčíř, 312 stran, brož., 179 Kč, ISBN 80–85911–81–7)


2. apríla 2001
Piter