Román Šiesta kolóna napísal Robert Heinlein v roku 1949 a je to z neho trošku cítiť. Nie že by bol nejako nezáživný alebo zastaralý technikou, to nie – no je výrazne poznačený povojnovou náladou v Spojených štátoch. Je to priamočiary a pomerne strhujúci 180 stranový ťah na bránu – na hnusných a záporných… Panaziatov. Pán Heinlein nechal Číňanov asimilovať Sovietsky zväz, zničiť Indiu a v jednom bleskovom údere ich nechal dobyť aj USA. A je na hŕstke vojakov zo záložnej výskumnej jednotky, aby sa pokúsili obrátiť koleso Osudu v prospech demokracie a Ústavy.
Takto sa román začína. Kdesi v Citadele, ďaleko mimo hlavný smer útoku šikmookých, prežije skupinka vojakov – vedcov. Sú zmätení bleskovým obsadením bašty demokracie a z rovnováhy ich vyvádza aj objav, ktorý stihol pred smrťou spraviť jeden z nich. Tento fakt sa stáva kľúčovým – vojačikom sa do ruky dostáva rozpracovaná teória polí, vďaka ktorej môžu mať kontrolu nad hmotou, priestorom a keby sa veľmi snažili, tak aj časom. No stále tu ostáva problém, ako premôcť milióny nepriateľov… A práve o tom je Šiesta kolóna – ktorá je strategickým riešením tejto situácie takmer bez východiska.
Dej je rýchly – tých 180 strán vám zbehne ako voda. Nie je tam priestor pre zložitejšie úvahy (vrcholom je partia šachu majora Ardmora – hlavného klaďasa – s Princom – najvyšším veliteľom Panaziatov) a nie je tam priestor ani pre zložitejšie emócie – alebo nedajbože pre lásku. Je to čistá vojenská sci-fi, venovaná stratégii a taktike – ako premôcť nepremožiteľného nepriateľa, keď máte v rukáve len jediné eso. Ba aj humoru je tu pomenej, akosi naň v tej rýchlosti neostáva čas… ale – napodiv – neprekáža to. Číta sa to dobre, hltáte si stránky a v duchu sa kocháte tým, ako šikovne pán Heinlein predvídal dominanciu šikmých očí – akurát, že netrafil smer – pretože v našej prítomnosti valcujú skôr Európu… Ale nie atómovkami, lež tričkami, plyšovými zajačikmi a plastovými rádiobudíkmi. Týmto faktom sa Šiesta kolóna stáva akousi nadčasovejšou – román si čítate v pohode, bez toho, aby vám prekážalo, že bol vymyslený pred pol storočím.
Preložené je to dobre, obálka je pekná a k veci, korektúry sú spravené na jednotku. Nie je to síce bažant na víne, ale aj dobre prepečený hamburger vám občas padne na úžitok. Prečítajte si, pobavíte sa…