Večne nepokojné svety

Svět, který stvořil Jones

Ôsma z knižiek vydavateľstva Laser, venovaných tvorbe Philipa K. Dicka, ponúka jeho v poradí druhý román, po prvý krát vydaný roku 1956.

Knižka dýcha atmosférou 50-tych rokov – hrdinovia sú podráždení, precitlivelí, podozrievaví, strhávajú sa pri každom šuchote – áno, tam kdesi v pozadí striehne McCarthyho špeh – už–už vás zatkne – pst! Čo to bol za zvuk? Nebola to ruská raketa?

Nie div, že v akomto rozpoložení jeden z protagonistov vraví ,,Užijme si zbývající čas. (s.102)

A propos – čas. Čas je leitmotívom tejto Dickovej knižky. Jedna ústredných postáv, Floyd Jones, dokáže predvídať udalosti na rok dopredu. Stáva sa prorokom, ktorý však omnoho viac než Ježiša pripomína toho malého, počerného s fúzikmi (nemali by sme zabúdať, že v čase napísania knižky ho mali ľudia ešte v živej pamäti). Prostredníctvom práce s časom dosahuje Dick hektický ráz textu. Značná časť románu je vyrozprávaná v retrospektíve, miestami dokonca dvojitej, takže ste, podobne ako Jones, nútení prežívať všetko ešte raz a netrpezlivo otáčate strany, aby ste sa už ocitli na úrovni toho, čo ste sa dozvedeli v úvode – pravdaže. Majster Dick nenechá vašu pozornosť ochabnúť ani počas týchto dostihov – sledujete príbeh správneho chlapíka policajta Cussicka, ktorý sa viackrát stretáva s Jonesom, sledujete ho ale v bizarných prestrihoch trhaného tempa – niekoľko strán sa pred vami odvíja jeden večer, odrazu, bez upozornenia ste v úplne inom čase – ono je to napokon aj tak jedno, lebo ak je budúcnosť predvídateľná čas ako taký stratil význam – prinajmenšom pre Jonesa – a tým aj pre vás, pretože v Dickovom svete všetci žijú v Jonesovom tieni, ba sami sa postupne stávajú Jonesom.

Pohrávaním sa s tempom románu dosahuje Dick napätie aj tam, kde sa zdanlivo nič nedeje – ani neviete ako a dychtivo hlcete stránky plné zdanlivo bezcieľne úzkostných rozhovorov popisy ľudí, ktorí sa vzpierajú, no napriek tomu sa ocitajú v područí mašinérie obludnej moci, pasáže medzi Ním a ňou, ktoré vyňaté z kontextu pôsobia ako úryvky z červenej knižnice, tu, práve tu však sedia, vrastené do ovzdušia doby a miesta, kde priam na vlastnej koži cítite, ako v bare hustne dym Áno – v tomto ranom Dickovom románe môžu tí s citlivejšími nosmi neomylne nájsť vône toho najlepšieho zo špionážnych románov, spisby ktorá v 50-tych rokoch žala úspechy priam nebotyčné.

Vráťme sa však späť k času v tomto Dickovom diele. V kontraste s fantasy ságami, kde vás monotónnosť tempa uspáva takže vás autor musí zobúdzať stále novými a novými efektmi, si Dick vďaka jeho menlivosti môže dovoliť používať v podstate fádne motívy – bez obáv. Nenudí. Ako by aj mohol. Zručne a svižne pred vami načrtáva obraz sveta pre zánikom. Trhaný, kaleidoskopický ráz textu spolu so snahou zobraziť a postihnúť mechanizmus chtiac-nechtiac pripomína fantastiku českého expresionizmu – Weiss, Haussmann, Vachek Čapkov Krakatit. Nechceme a nebudeme hľadať vplyvy – ostatne, s výnimkou Čapka Dick nemal príliš veľkú šancu zoznámiť sa so zmienenými autormi a ich dielami, spokojne však môžeme konštatovať, že podobné podmienky vedú podobným dôsledkom – a to aj nezávisle na sebe.

Česká fantastika v dielach Weissa, Vacheka, Haussmana a Čapka reagovala na traumu prvej svetovej vojny, zvestujúc prízrak fašizmu a druhej svetovej vojny. Dick reagoval na druhú svetovú vojnu (spomeňme ešte raz už uvedenú podobnosť Hitlera s Jonesom – ostatne, sám autor ústami jednej z postáv túto podobnosť zviditeľňuje, keď vraví, že aj Hitler bol vizionár), zvestujúc prízrak tretej svetovej ako konfliktu medzi USA a Ruskom. V závere nachádzame (opäť podobne ako u Čapka v Krakatite) zmierlivosť a dnes trocha lacno pôsobiacu idylu – nový život v podobe agrárnej spoločnosti zapúšťa korienky na Venuši. Nuž áno – Dick nesklame ani priaznivcov klasickej vedeckej fantastiky. Jeho román prostredníctvom motívu prišelcov z vesmíru a kolonizácie nových planét opúšťa polohu ponurej antiutópie, respektíve neobmedzuje sa len na ňu. Napriek tomu je však zrejmé, že Dickovi ani v pasážach, venovaných vesmíru nejde zobrazenie napínavých dobrodružstiev odvážnych hrdinov – nuž áno, o život sa tu bojuje, problém však tkvie kdesi hlbšie, hlboko pod povrchom akcie a dejových sekvencií.

Po dočítaní, majúc v čerstvej pamäti obraz venušskej idylky, dívame sa dnes na tento text spokojní, že sa nestalo, čo Dick predpovedal. Lenže… tento autor ide sakramentsky pod kožu. Nedá pokoj a nedá – motív prehnaného uctievania odlišnosti zasahuje i náš skúsenostný obzor.

Dofrasa, že by sme natrafili na nejaký nadčasový text? Nebodaj?

Philip K.Dick, Svět, který stvořil Jones, Praha Laser 2003, preklad Hana Volejníková, 218sk.


28. novembra 2003
Miloš Ferko