Všimol som si, že väčšina čitateľov komiksov pristupuje ku zakúpeniu publikácie ako ku kúpe mekáča. Objednajú si podľa obrázku krásny hamburger, ktorý by bolo škoda zjesť, s krásnymi hranolkami, ktoré by bolo škoda zjesť, a s oroseným pohárom Coly, ktorú by bolo škoda vypiť. Keď dostanú to, čo si objednali, zistia, že jedlo nebolo také fajné, ako si predstavovali. V skutočnosti bolo úplne obyčajné. A vyhladli z neho ešte viac.
Reč je samozrejme o kresbe. Tá v komiksoch totiž vo väčšine prípadov slúži na zakrytie nezaujímavého alebo podpriemerného príbehu. No nájdu sa exempláre, pri ktorých je opak pravdou. Medzi mojich obľúbených kresličov patrí aj Terry Dodson, jeden z autorov, ktorý dokáže kresliť ženy ultra sexy. Najnovší komiks, na ktorom pracuje, sa volá, Red One. Ale slúži Dodsonova kresba iba na zakrytie podpriemerného príbehu? Alebo ho výborne dopĺňa?
Los Angeles, rok 1977. Herci a herečky to nemajú vôbec ľahké. Hlavne akide o otvorených zástancov komunizmu a lesbičky. Po kariére im dupe nielen pastorka Jacky Coreová, silná puritánka pobúrená tým, čo sa v Amerike deje, ale aj muž prezývaný Stolár, psychopat pobúrený pošpinením filmového biznisu. Zamyslite sa nad tým, kto už by sa len chcel dívať, ako sa bozkávajú a milujú dve atraktívne ženy? Poburujúce.
Stolárovo aktívne zabíjanie hercov a herečiek špiniacich americké ideály zaujalo aj súdruhov v Moskve. Väčšina Američanov uctieva Stolára ako puritánskeho superhrdinu a začínajú sa prikláňať na politickú stranu pastorky Coreovej. Možno je načase, aby sa objavila nová superhrdinka, ktorá by presvedčila Ameriku, že komunizmus nie je zlá vec. Tou superhrdinkou bude Vera Yelnikova, najlepšia vojačka, akú kedy ruská armáda odchovala. Či skôr Alabama Jane, hľadajúca prácu v Hollywoode.
Koncept príbehu sa zrodil v roku 2009 v hlave scenáristu Xaviera Dorisona, francúzskeho autora, ktorý je vo svojej domovine varený-pečený. Do podvedomia čitateľov európskych komiksov sa zapísal príbehmi The Third Testament, XIII Mystery, Asgard, Prophet a mnohými ďalšími. Len pre zaujímavosť: prvé číslo Red One bolo vydané vo francúzštine vydavateľstvom Éditions Glénat minulý rok pod názvom Red Skin a s oveľa odvážnejšou obálkou. Red One od Image Comics je v podstate anglická mutácia.
Pred šiestimi rokmi bol koncept o ruskej špiónke pokúšajúcej sa obrátiť Ameriku na pravú vieru viac než originálny, no v dnešnej dobe by už neobstál (seriály V službách KGB/The Americans a Allegiance hovoria za seba). To posledné, čo ktorýkoľvek autor chce, je počúvať obvinenia z plagiátorstva. Preto bolo treba urobiť menšie zmeny. Za tým účelom kontaktoval Xavier kresliča Terryho Dodsona. Ten bol príbehom nadšený a už pred rokmi dokázal, že práca s európskymi autormi mu ide od ruky (odporúčam zbierku Songes).
V prvom čísle jasne vidno rozdielne vnímanie sexuality v Amerike a v Rusku. Keď už je reč o sexualite, Vera je na supervojačku vycvičenú diktátormi riadne sexuchtivá. Žije s mužom a ženou, ktorí očakávajú dieťa, zvádza vojakov a má sex s mužom v lietadle, pretože jej to pomáha prekonať strach z lietania. Navyše, jej krycou identitou je práca pre pornoproducenta, takže v budúcich číslach sa máme na čo tešiť.
Kresba a koloring Terryho Dodsona sú štandardne výborné. Za pripomienku stojí aj inkerská práca jeho manželky Rachel Dodsonovej. Vidno, že autorské trio si prácu na tomto komikse maximálne vychutnalo a využilo sedemdesiate roky naplno. Potešili odkazy na Batmana, Supermana, Spider-Mana, aj pohľad na tradičný trabant.
Red One mohol byť klasický politický thriller plný paranoidných špiónov a nudných dialógov. Namiesto toho sme dostali satirický pohľad na to, ako sú Američania posadnutí sexom, vierou, hrdinami a slávou. Tento komiks absolútne odporúčam. Na rozdiel od mekáča dostanete obsah zhodujúci sa s obalom.
Red One
Píše: Xavier Dorison
Kreslí: Terry Dodson
Vydáva: Image Comics
Rok vydania: 2015