Predstavujeme: Dotyky budúcnosti 2 – antológia slovenskej science fiction

Dotyky budúcnosti 2

Presne po desiatich rokoch od prvej prehľadovej antológie slovenskej science fiction čoskoro do kníhkupectiev zavíta jej pokračovanie, ktoré tiež vychádza vo vydavateľstve Artis Omnis.


Anotácia

Pokračovanie prehľadovej antológie slovenskej science fiction ponúka nové poviedky od šestnástich domácich autorov a ako bonus spoluprácu klasika slovenskej sci-fi Antona Stiffela s legendou českej fantastiky Františkou Vrbenskou. Poviedky, žánrovo zakotvené od space-opery cez hard science fiction a akčnú fantastiku až po politickú fikciu, prinášajú texty najlepších autorov, akých na Slovensku máme. Z generácie, ktorá začínala publikovať v deväťdesiatych rokoch, nechýba prvá dáma slovenskej fantastiky Alexandra Pavelková, majster mnohých žánrov Michal Hvorecký, všestranný humorista Michal Jedinák a prieskumníčka pocitu úžasu Zuska Stožická. Autorov, ktorí sa presadili začiatkom nového tisícročia, reprezentujú Jana Plauchová, Katarína Soyka, Lenka Štiblaríková, Janko Iša, Zuzana Droppová, Marek Slabej, Peter Jelínek, Beáta Takáčová a Jana Tabačková. Nové mená v komunite slovenských spisovateľov fantastiky predstavujú Jara Radošovská a František Škoda. Obrazmi zajtrajška hovoria o dnešku so všetkými jeho neduhmi, hrozbami aj absurditami. Čakajte umelú inteligenciu, roboty, tajomné formy života, drobné či väčšie katastrofy, ale najmä ľudských hrdinov, ktorí odmietajú dať svoju kožu lacno. Pozývajú vás na ďaleké cesty priestorom i časom, aby ste po návrate domov videli to svoje miesto inými očami.


Knihu Dotyky budúcnosti II si môžete predobjednať napríklad v Martinuse momentálne so zľavou až 14 % (platí do 24. 9. 2024), pre podrobnosti kliknite na tento link


Ukážka z knihy

Milí čitatelia, presne po desiatich rokoch sa k vám dostáva pokračovanie antológie slovenskej sci-fi Dotyky budúcnosti. Dunajom zatiaľ pretiekli milióny hektolitrov vody a slovenskí autori uverejnili v edícii Margo vydavateľstva Artis Omnis viac než tri desiatky kníh. Svetové teploty stúpli v priemere o 1,21 °C a v našom bližšom i vzdialenejšom okolí sa udiali veci, aké sme predtým zvykli vídať skôr vo fantastických príbehoch než pri pohľade na správy z domova. Pandémie ako z pera Robina Cooka. Vojny. Tornáda. Masové vymieranie druhov. Šialení diktátori používajúci román 1984 ako príručku. Konšpirácie, pri ktorých Akty X blednú. Nástup umelej inteligencie. Tsunami prirodzenej hlúposti. Z hľadiska rozvoja technológií žijeme sci-fi. Z hľadiska spoločenského vývoja kĺžeme smerom k antiutópii. A keď vezmeme do úvahy trendy životného prostredia, možno práve stojíme na prahu apokalypsy.

Autori fantastiky to všetko vnímajú a reflektujú. Aj preto sú Dotyky budúcnosti II vážnejšie a bližšie k Zemi než prvý diel. No aby aktuálna dávka pesimizmu, politiky a boja o prežitie čitateľa celkom nezdolala, pridali sme v rámci zachovania žánrovej pestrosti štipku humoru, poetického videnia sveta, tajomný mimozemský život a štedrú dávku klasického vesmírneho dobrodružstva.

Podobne ako pokračovanie fantasy antológie Čas hrdinov, aj táto kniha je (s jednou výnimkou) tvorená výlučne z nových, doteraz nezverejnených textov. Tu sa však podobnosť končí. Pripravili sme pre vás šestnásť príbehov od sedemnástich autorov. Kvôli rozsahu sme museli zamietnuť viaceré známe mená, ich texty však nájdete na stránkach e-zinu Jupiter. Silným motívom antológie je hrozba, že ľudská nezodpovednosť privedie prostredie na Zemi do stavu, keď nebude podporovať život tak štedro ako dnes. Ekologické memento nájdeme najmä v dvoch poviedkach, ktoré osobne radíme medzi to najlepšie, čo sme na Slovensku čítali. Jednou z nich sa celá knihu začína. Alexandra Pavelková v najdlhšom texte antológie dopodrobna rozoberá fenomén hladu. Zničené životné prostredie zasa presvedčivo približuje 4N1C/K4 Janky Tabačkovej.

Ďalšou výraznou spojovacou líniou textov antológie je fenomén umelej inteligencie. Anton Stiffel s predstavou UI ako všestranného asistenta vesmírnych cestovateľov pracuje už od začiatku autorskej kariéry a dôležitú úlohu jej prenecháva aj v poviedke Ľadový gambit, ktorú napísal spolu s Františkou Vrbenskou. V prácach ďalších autorov sa už použitie UI nespája s čisto pozitívnym účinkom (Dokonalá od Zuzany Droppovej, Posledná slovenská kozmonautka Michala Jedináka alebo Čchang-e XXIII. – Domov pre každého z pera Kataríny Soyky). No a súčasnú realitu najviac reflektujú poviedky Michala Hvoreckého a Petra Jelínka. Ten svoj tradičný steampunk nahradil politpunkovou, bohužiaľ, stále aktuálnou víziou našej budúcnosti.

Tak do čítania, priatelia. Nech vám táto antológia privodí veľa príjemných chvíľ a aspoň niekoľko momentov zamyslenia.

Zuska Stožická, Martin Králik (editori)


Podrobnosti o knihe

Dotyky budúcnosti 2
Žáner: science fiction
Zostavovatelia: Zuska Stožická, Martin Králik
Autori: Zuzana Droppová, Michal Hvorecký, Janko Iša, Michal Jedinák, Peter Jelínek, Alexandra Pavelková, Jana Plauchová, Jara Radošovská, Marek Slabej, Katarína Soyka, Anton Stiffel, Zuska Stožická, František Škoda, Lenona Štiblaríková, Jana Tabačková, Beáta Takáčová, Františka Vrbenská
Vydavateľstvo: Artis Omnis
Rok vydania: 2024
Väzba: brožovaná
Počet strán: 336
ISBN: 978808201244


Súvisiaci link

Predstavujeme antológiu slovenskej sci-fi Dotyky budúcnosti

Artis Omnis: Slovo čitateľom alebo Vydavateľská bodka

Dve ukážky z antológie Dotyky budúcnosti, časť 1.

Dve ukážky z antológie Dotyky budúcnosti, časť 2.

Recenzia: Dotyky budúcnosti


16. augusta
Fandom SK - PR
Zdroj informácií