Urban Baránik žije aj pracuje v istej malej dedine a takmer celý rok nemusí z rodnej hrudy vytiahnuť päty. To mu maximálne vyhovuje. Vďaka magickému nadaniu má život oveľa ľahší, lebo mu stačia jedna – dve nadávky a všetko je zrazu v poriadku. Ako je to s tými nadávkami a odkedy je nadávať v poriadku? Nebojte sa, dozviete sa.
Keď som sa ja, Urban, k funkcii dostal
Pretože tá predôležitá fuchtla Domoráková, krajská vedúca Úradu pre magické záležitosti, skončila v nemocnici, okolnosti v podobe najvyššieho šéfa ma prinútili ujať sa jej funkcie. Našťastie, len dočasne. Avšak aj to bol pre mňa, Urbana Baránika, stres veľkosti riadneho hoväda. No som zodpovedný. V nemocnici zmizlo malé chlapča, jeho matka bola na prášky, (teda, bola nimi riadne nadopovaná), a akoby to nestačilo, teta zmiznutého chlapčiatka Evelýna patrí tiež k magikom. Preto som musel okamžite zasiahnuť. Sku(píp)ný život!
Prepáčte za slovník. Každý magik totiž musí z niečoho čerpať svoju silu. Niekto ju získava zo vzduchu, iný z vody, prírody, ľudských rečí, strachu… Ja z nadávok. Je to, no povedzme, slabý zdroj mágie, avšak mne stačí. Nebolo to takto vždy. Moja pôvodná sila bývala jednou z najmocnejších, no ubližovala. Nadávanie je vždy lepšie než spôsob, ktorým som mágiu čerpal kedysi. Nemám žiadne vyššie ambície, len žiť, nemať zodpovednosť a niečo si dopestovať na záhradke. Je mi jasné, že ma takmer všetci považujú za obyčajnú socku s drbnutou slovnou zásobou. Zvykol som si, že sa tak na mňa ľudia, ktorí netušia, že nejaká mágia a magici existujú, pozerajú a vyhýbajú sa mi.
Evelýna… Krásna Evelýna. Bolo na nej voľačo znepokojivo upokojujúce. Nielen, že sa ku mne pri vyšetrovaní pridala, mala aj skvelé nápady a spoločne sme prípad vyriešili raz – dva. Koniec koncov, to riešenie bolo úplne logické…
Keď sa mágia blýska nad Tatrami
Tá kur(píp) Domoráková odišla. Normálne sa vzdala funkcie. A ja, neborák, chudák, čur(píp)… blbý, som musel jej funkciu prebrať nastálo. Hoci, stále dúfam, že si to rozmyslí a vráti sa. Nuž som sa istého dňa trepal do poondených Tatier na celofiremnú akciu. Čakalo ma hotové utrpenie, lebo strašne neznášam všetkých tých nastrojených a vyvoňaných pajácov! Navyše sa rozpadá môj vzťah s Evelýnou, takže radšej by som sa zahrabal doma, hrabal sa na záhrade v hline alebo vyhrabával lístie z trávnika.
Zločin však nespí ani v Tatrách. S kámošom z ÚmaZ Tónom sme zistili, že nášho tretieho dobrého kamaráta niekto pripravil o lukratívny tatranský pozemok. Také niečo sme nemohli dopustiť a pustili sme sa do pátrania. Že o toto vyšetrovanie bude mať záujem aj sám najvyšší, sme netušili. Ale mal, kok(píp) jeden starý. Plietol sa mi do cesty, navyše mi ponúkol ďalšiu funkciu. Čo som komu urobil? Bola to fuška, pretože ten, kto tejto pozemkovej mafii šéfoval, ovládal veľmi silnú mágiu. Ani ja som na ňu nestačil. Aspoň to tak vyzeralo. No dorazila mi pomoc… Ej, ale aj tak si musím nabrúsiť jazyk a dúfať, že v mojej knihe mi magické výrazy nevypípajú ako v tejto recenzii!
Magická detektívka
Jara Radošovská napísala skvelý, humorne ladený román o celkom vážnych aj nevážnych veciach prekladaných nadávkami. Nie, nebudete s nimi mať problém, keďže sú podané sviežo a v netradičnom spojení, takže vás nepohoršia, ale rozosmejú. Ak bežne expresívne výrazy nepoužívate, možno vás prekvapí, aký máme v slovenčine široký repertoár týchto slovíčok. Prípady, ktoré Baránik rieši, majú detektívny nádych, takže si budete môcť precvičiť svoju holmesovskú intuíciu a sivé mozgové bunky.
Urban je typický pohodový človiečik, ktorý sa akosi vezie na rozheganej káričke života. Snaží sa nevyčnievať, nemať zodpovednosť, pracovať a prežívať v starom tričku, domčeku a zarastenej záhrade. No okolnosti ho prinútia vyjsť z ulity a okrem funkcií musí zdolať aj nástrahy nového vzťahu. Pretože samému je smutno. Postupne sa dozvieme, prečo Urban používa ako zdroj svojej sily nadávky. Kedysi bol jedným z najmocnejších mágov, mal pred sebou sľubnú kariéru, no všetko to zahodil a stal sa akoby neviditeľným a nahraditeľným. Vy si v tom momente uvedomíte, že táto postava je veľmi ľudská, plná citov, pocitov a myšlienok. Že má svedomie a česť a nebojí sa ich použiť.
Aj ďalšie postavy v príbehu sú rovnako šťavnaté ako Urban a jeho nadávky. Každá jedna má svoje miesto, minulosť aj sny. Niektorí sú zlí, iní dobrí, no každý z nich v sebe nesie istý humorný náboj, ktorým príbeh nadľahčuje a vy ho čítate s radosťou, chuťou a dobrým pocitom. A to aj napriek tomu, že v niektorých momentoch až priveľmi pripomína našu smutnú slovenskú realitu.
Ak hľadáte zábavu, oddych, postavy, ktoré vás rozosmejú a príbeh, ktorý vám pomôže oddýchnuť a nemyslieť na všedné starosti, siahnite po tejto knihe. Snáď sa s Urbanom ešte niekedy stretneme a spoločne si zanadávame, hoc aj na celý svet.
Hodnotenie: 90 %
2× Urban Baránik – Podivné prípady Urbana
Baránika
Žáner: fantasy
Autorka: Jara Radošovská
Vydavateľstvo: MALETRIA o.z., Banská Bystrica
Rok vydania: 2023
Väzba: pevná
Počet strán: 264
ISBN: 978–80–974523–0–8
Súvisiaci link
Predstavujeme – Jara Radošovská: 2× Urban Baránik – Podivné prípady Urbana Baránika
Recenzentka Erika Ena Adamcová píše recenzie pre domovský Fandom.sk, ale aj pre český portál Fantasy Planet. S jej článkami sa môžete stretnúť aj na weboch Sarden a Fantasymag. Pod týmto linkom nájdete všetky články od Eny na Fandom.sk.