„Horor pre deti? To je nehoráznosť…“ Takto zareagovala istá matka na moju recenziu istej detskej hororovej knižky. Zrejme zabudla, že klasické rozprávky, na ktorých mladí už celé stáročia vyrastajú, sú často čistokrvné horory. Jednu takú rozprávku deťom napísal aj známy fínsky autor hororov Marko Hautala. Je to pekné a hlavne poučné rozprávanie…
Knižnica je miesto utrpenia
Čitatelia väčšinou knihy milujú. Avšak niektorým ľuďom čítanie spôsobuje naozajstné utrpenie. Záleží aj na tom, ako k ich problému pristupuje okolie. Chlapček Kryšpín z tohto príbehu veľmi nerád čítal. Písmenká mu tancovali, lietali, mihali sa pred očkami a on z toho mal v hlávke zmätok. No otec ho do knižnice dotiahol pravidelne, hoci aj trochu nasilu. Kryšpín by sa radšej doma hral s playstation alebo autíčkami. Nepomohli výhovorky, simulovanie choroby či zmienka o množstve úloh zo školy. Keď nastal ten deň, šlo sa do knižnice.
Tam už na chlapčeka čakal psík. Patril pani knihovníčke. Bol to veľmi múdry pes a miloval príbehy. Tak mu ich chlapec čítaval. No jedného dňa nedokázal nájsť žiadnu zaujímavú knihu. Smutný blúdil knižnicou, keď vtom sa pred ním zjavila staršia pani a požičala mu zvláštny román. Na poslednej strane v ňom bola kliatba, ktorú mohli nahlas prečítať len dospelí ľudia. Lenže Kryšpínovi sa tá kniha táááák veľmi páčila a páčila sa aj jeho štvornohému priateľovi. Takže chlapec sa rozhodol a pes s tým súhlasil, že prečítajú nahlas aj poslednú stránku. Čo sa udialo potom, nechcite vedieť. Kryšpín je však správny chlap, preto sa za výdatnej psej asistencie rozhodol kliatbu zlomiť. To ale znamenalo vybrať sa do tmavého suterénu…
Odvaha mu nechýba
Marko Hautala nie je len tvorca hororových románov pre dospelých, ale aj pre mládež. Napísať horor pre najmenších je pomerne ťažké a odvážne. Taký príbeh musí byť zaujímavý, poučný a primerane strašidelný, aby deti ani „nedýchali“. Kryšpín Kůstek a prokletí knihovního psa je také na sto percent. Navyše je o dieťati, aké máte doma možno aj vy… Kryšpín nechce čítať, robí mu to problémy. Radšej by trávil čas úplne inak. Avšak autor krásne ukazuje, že ak nájdete príbeh, ktorý vás pohltí, stane sa zázrak a aj písmenká vás začnú poslúchať. Dej je plný napätia, či sa podarí chlapcovi a psíkovi zlomiť kliatbu. Pátranie po spôsobe, ako to urobiť, bude veľmi vzrušujúce.
Tento detský horor je plný zaujímavých aj humorných postavičiek. Napríklad stará susedka, vášnivá hráčka hier na playstatione, či ďalší dospelí a zvieratá, ktorí v knihe vystupujú. Malý čitateľ sa tak nestihne nudiť, pretože prichádza stále niekto nový alebo sa niečo nevšedné deje. Marko Hautala preukázal, že oplýva priam nežným humorom, ktorým rozosmeje a pobaví dospelých aj deti.
Keďže je to kniha pre mládež, je krásne ilustrovaná. Broci si dáva záležať na tom, aby charaktery postáv a ich výraz boli živo vystihnuté. To všetko podčiarkuje veselými farbami, ktoré pôsobia na čitateľa príjemne a upútajú už na prvý pohľad.
Ak hľadáte knihu, ktorou by ste usadili vášho mladého do fotela a ukázali mu, že čítať je radosť a radosť sú knihy, neváhajte. Kryšpín Kůstek a prokletí knihovního psa je skvelá voľba.
Hodnotenie: 100 %
Kryšpín Kůstek a prokletí knihovního psa (orig.: Lauri Luu ja
riivattu lukukoira)
Žáner: horor, pre deti
Autor: Marko Hautala
Vydavateľstvo: Martin Štefko – Golden Dog
Jazyk: český
Preklad: Martin Štefko
Rok vydania: 2023
Počet strán: 70
Väzba: pevná
ISBN: 978–80–88635–24–6
Recenzentka Erika Ena Adamcová píše recenzie pre domovský Fandom.sk, ale aj pre český portál Fantasy Planet. S jej článkami sa môžete stretnúť aj na weboch Sarden a Fantasymag. Pod týmto linkom nájdete všetky články od Eny na Fandom.sk.