Recenzia - Maurizio de Giovanni: Bolest

Bolest - obalka

Ghost Whisperer, Hercules Poirot, Colombo a Chobotnica. Zdá sa vám, že tieto seriály vlastne nemajú nič spoločné? V princípe by ste možno aj mali pravdu, ale ak ich skombinujete, dostanete Zimu komisára Ricciardiho…


Nebudem sa tváriť, že som v živote nečítal žiadne detektívky. Čítal, ale iba ako dieťa. Konkrétne to bol Pes baskervillský, dva či tri príbehy o Arsene Lupinovi a v prenesenom význame aj Traja pátrači. Neskôr, keď som sa už pomerne žánrovo vyhranil, zistil som, že mnohí autori sci-fi, fantasy či hororu využívajú pre stavbu príbehu formu detektívky. Kontakt s klasickou detektívkou som však mal sprostredkovaný už len cez televíznu obrazovku, kde sa stále dookola môžeme stretávať so starými či novšími adaptáciami Herculesa Poirota, slečny Marplovej či Sherlocka Holmesa.

Kniha Bolest nás prenesie do Talianska tridsiatych rokov minulého storočia. Žiadne tradičné sci-fi, fantasy, dokonca ani alternatívna história či steampunk nás tu nečakajú. Zvláštnosť, ktorá posúva príbeh do roviny mystiky, je práve – bolesť. Bolesť v podobe posledného silného vnemu, ktorého zbytky rezonujú na mieste, kde nastala násilná smrť. Ricciardi ju dokáže vnímať, čo je pre neho motiváciou vyriešiť prípad, aj keď to nie je vždy ľahké. Stačí si uvedomiť, aký režim panoval v danom období v Taliansku. Áno, celé sa to odohráva za čias, keď v krajine vládol nacizmus. Niektoré prípady je lepšie nechať tak, pokiaľ sa riešenie nebude pozdávať fašistickej vláde. Alebo ak bude mimo konceptu šťastnej nacistickej krajiny. Táto schopnosť však detektívovi spôsobuje aj problémy v spoločenskom kontakte. Je uzavretý a nechce sa citovo viazať. Pretože všade, kadiaľ kráča, vníma hlavne bolesť. Priznám sa, že nejaký čas som si myslel, že nadanie komisára je iba akousi druhoradou podivuhodnosťou, a vo finále pre dej ani nie je dôležitá. Našťastie sa ukázalo, že opak je pravdou. Samostatnou čerešničkou na torte sú stretnutia hlavnej postavy so zosnulými. Sú veľmi opisné a pripomenuli mi film Šiesty zmysel.

Prvá Ricciardiho kauza je úzko spätá s operou. Zavraždený je totiž slávny spevák. V knihe je silno cítiť spojitosť Talianov so spevohrou ako takou. Z častí venovaných hudbe tryskajú emócie snáď viac ako krv z čerstvo preťatej krčnej tepny obete. Našinec si pri čítaní uvedomí, čo všetko môže opera ako taká pre Taliana znamenať. A to je ten moment, keď vás de Giovanni celkom dostane. Príbeh sa príjemne rozvíja, aj keď je úplne jasné, že vrahom nebude prvý obvinený. Napriek tomu nás autor postupne vedie a spája indície, ktoré sú dostupné, s poznatkami z pátrania. Nakoniec bude všetko tak trochu inak ak by sme čakali, čo pre de Giovanniho znamená ďalší pozitívny bod. Detektívka spĺňa svoj zámer – teoreticky, ak by ste boli naozaj dosť pozorní, mohli by ste vinníka odhaliť sami.

I keď som spočiatku k Bolesti pristupoval s nedôverou, nakoniec som rád, že som sa príliš nezdráhal. Po technickej stránke je to výborne napísaná kniha, dej nemá žiadnu chybu a odsýpa hladko a plynule. Má priestor na nabratie dychu, a tiež úseky, kde takmer od napätia zabúdame dýchať. A ako som už spomenul, hlavnou devízou tejto knihy sú emócie, ktoré vie autor skutočne majstrovsky zachytiť. Jednoznačne odporúčam či už pre fanúšikov fantastiky, tak aj pre tých, ktorí majú radi detektívky. Tento žánrový „crossover“ je naozaj vydarený.

Knihu Bolest – Zima komisaře Ricciardiho si môžete kúpiť napríklad v Martinuse so zľavou ISIC, pre podrobnosti kliknite na tento link


Bolest – Zima komisaře Ricciardiho 1
Žáner: Mystery, detektívka
Autor: Maurizio de Giovanni
Vydavateľstvo: Epocha
Počet strán: 192
Rok vydania: 2016
Väzba: pevná/e-book
Jazyk: český
ISBN: 9788075570369 (pevná)


10. januára 2017
Richard Gullath Bojničan