Batman je zločinec, ktorého už nikto dlho nevidel. Možno aj preto pôsobí Gotham City ako jedno z najbezpečnejších miest na Zemi. Lenže je tu démonický Bane. Nastal čas, aby obyvatelia Gothamu prehodnotili svoje priority…
Do kín sa vrútil záver Nolanovej trilógie a všetci fanúšikovia komiksoviek boli v očakávaní. Tretie diely totiž nikdy nemali na ružiach ustlaté. Spider-Man 3, Blade Trinity, Batman navždy, Superman 3… Akým smerom sa teda vydalo zakončenie aktuálnej trilógie? V podstate rovnakým, ako tie vyššie menované…
Gotham City spí v sladkom pocite bezpečia. Jediný, kto stále bdie, je komisár Gordon. A to je len dobre, pretože na pozadí pokoja a rutiny sa chystá čosi veľké. Na rovinu povedané, v kanáloch mesta sa pripravuje anarchistická revolúcia. Ak vám to pripadá akési povedomé, tak preto, že ide o nadväznosť na Batman začína (spomínate si na meno Ra`s Al Ghul?).
TDKR je poňatý ako záver ságy a podľa toho sa správa. Má množstvo postáv, premrštenú dĺžku a (pri)veľa patetických monológov. Akcie je poskromne a podobne ako v jednotke sú súboje kostrbaté (opäť vidíme v záberoch záporákov s namierenými samopalmi, ktorí čakajú len na to, kedy im niekto z hrdinov dá odzbrojujúci úder). Celú dobu je badateľná snaha o psychologický blokbaster, naproti tomu finálne riešenie problému s bombou vyznieva rovnako céčkovo ako filmy so Stevenom Seagalom (veľryby a delfíny Batmana určite nebudú mať radi.)
Napriek svojej neakčnosti je posledný Batman pompéznou záležitosťou, ktorá záberom dorovnáva kultový komiks Franka Millera Návrat Temného rytiera… (Vzhľadom na to, že aktuálny film nemá so spomínaným komiksom veľa spoločného, slovenský distribučný názov filmu vytvára menší chaos.) Všetko je tu veľkolepé – davové scény, množstvo novodobej vojenskej techniky, striedanie lokácií.
Hlavný hrdina sa objavuje pomerne málo, ale jeho výstupy sú fajn a sympatické je aj to, že väčšinou dostane nakladačku. Čas strávený s Bruceom Wayneom je zase logický, ale napísaný skôr pre seriál než pre jeden celovečerák. Zvyšku času tak kraľujú vedľajšie postavy. Napriek megaobavám sa dá na novodobú Catwomam celkom dobre pozerať a dokonca má aj slušne napísanú postavu. Dobre dopadol napokon aj Bane, ktorý je síce len svalnatým poskokom, ale má v sebe čosi… Riddickovské.
Asi polovicu filmu som mal pocit, že pozerám na ďalšiu časť série Smrtonosná pasca. Terorizmus, mesto v ohrození a policajt starej školy… Potom scenár naberie na rozmere a zistíme, že Gotham City je najväčšie mesto USA, že americký prezident s teroristami nevyjednáva, že desaťtisíce žien a detí sú v ohrození a obtrieme sa aj o blízky východ. Chápem, že Batman patrí do sveta, kde je doma aj Superman a mnoho známych maliarov kreslilo aj netopierieho muža zahaleného do americkej vlajky, ale mne to pripadalo ako úplné rozbitie tajomnej atmosféry (všimli ste si, ako Nolan postupne roztavil burtonovskú hororovú víziu?).
Christopher Nolan sa tak ako jeho predchodcovia mierne utopil vo vlastnej vízii a TDKR z veľkej časti pripomenie osud Singerovho Superman sa vracia. Celý čas je jasné, že takto to režisér chcel, ale divák cíti, že už mu chýba zdravý odstup od témy. Temný rytier povstal (zámerne ignorujem slovenský názov) je asi najlepšou treťou častou z pomedzi komiksových adaptácií, ale už nemá naliehavosť ani zmysluplnosť Temného rytiera. Ako dojazd série slušné. Pocitu zbytočnej rozvláčnosti sa však nezbavíte.
Návrat Temného rytiera (orig. názov: The Dark Knight Rises)
Žáner: sci-fi/triler/akčný
Réžia: Christopher Nolan
Výroba: USA, 2012, 164 min.
Hrajú: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne
Hathaway, Morgan Freeman, Michael Caine