Iron Mana a Captaina Americu rozdelilo najväčšie zlo na svete – politika.
Zašlo to priďaleko. Superhrdinovia spôsobili katastrofu, ktorej výsledkom sú stovky nevinných obetí. Ako verejnosť, tak americká vláda toho má po krk, a tak sa rozhodne dostať osoby so superschopnosťami pod kontrolu povinnosťou odhaliť ich civilné identity a stať sa de facto zamestnancami SHIELDu. Ale budú s tým súhlasiť všetci? A ak nie, aké kroky podniknú na zdôraznenie nesúhlasu s narýchlo prijatou vládnou reformou?
I keď crossover Občanská válka nepatrí k najstarším komiksom na svete (vychádzať začal v roku 2006), behom „pár“ rokov v komiksovej branži stihol skultovieť. Môže za to originálna zápletka o povinnej registrácii, ktorá spraví zo spojencov nepriateľov. Na stranu dobrých sa pridá Steve Rogers, na stranu zlých obľúbený Zlatý Avenger. Nie je to však zjednodušujúci pohľad? Kto je dobrý a kto zlý? Každý má svoju pravdu. Postupne ale o ňu prestáva ísť a všetko sa zredukuje iba na to, kto z koho. Všetko pekné, čo spolu v minulosti prežili, je zabudnuté. Taký je človek. A aj superhrdina. Začína sa riešiť ego – ktoré nikto nemá väčšie, než superhrdina zvyknutý na lásku davu.
Scenárista Mark Millar (Wolverine: Starej dobrej Logan) vymyslel zápletku, ktorá je ozaj dobrá. Ponúka veľa otázok a skoro žiadne odpovede. Millar sa problémom s logikou vyhol tým, že z hry rafinovane vyradil najmocnejšie postavy (Doctor Strange, Silver Surfer), ktorým by stačilo jemne nadvihnúť obočie a bolo by po konflikte. To samozrejme scenárista nemôže dopustiť, aspoň nie rýchlo; musí šponovať napätie. Potom sú tu ale X-Meni, ktorých odstavenie z deja pôsobí dojmom „neviem, čo s nimi“.
Millar ťaží z pestrého spektra postáv. Chápeme, že Tonymu Starkovi je jedno, či niekto pozná jeho totožnosť. Je to ale jedno pouličným hrdinom ako Spider-Man a Daredevil? Potiaľto dobre, ba až super. Problém je, že Millar od istého bodu rezignoval na silnú zápletku a nakoniec sa mu to celé scvrklo iba na to, kto komu uštedrí silnejšiu držkovú (povedané slovníkom Thinga). Za nie veľmi uspokojivý sa dá považovať i záver, z ktorého máte zmiešané dojmy. Zdalo sa, že sa viac vecí nevyriešilo, než vyriešilo. Udalosti naberú prirýchly spád: ani sa nenazdáme a pribúdajú panely, na ktorých proti sebe stoja desiatky postáv a združení. Vrátane takých, ktoré Marvel používa, keď treba zaplniť prázdny priestor (New Warriors, Wiccan, Young Avengers, Nighthawk). Iné postavy pôsobia ako deus ex machina (Submariner). Millar rád používa veľa postáv naraz, ale potom sa nemožno čudovať tomu, keď sa mu niektoré šantivo rozutekajú po lúke. Jeden príklad za všetky – čo malo znamenať to s Visionom? To tam celý čas bol a svoje megaschopnosti si šetril na jeden úder?!
Ale aby som Millerovi nekrivdil: i v momentoch, keď mu to začína všetko pokrivkávať, sa vzchopil a ponúkol zaujímavé momenty (dojemný list medzi členmi FF4, reakcia JJJ na odhalenie Spajdyho identity).
Našťastie výsledok do nemalej miery vylepšuje kresba Stevea McNivena, s ktorým Millar spáchal aj kúsok Wolverine: Starej dobrej Logan. McNiven sa hrá s každou postavou, s ikonickými gestami, so svalmi na telách. Akcia v jeho podaní je dynamická a rozhodne sa nedrží pri zemi. Parádne sú i farby.
Občanská válka je trošku preceňovaná, ale fanúšikovia ju majú radi. U nás vyšla prvý raz už v roku 2014 v Ultimátním komiksovým kompletu. Vzhľadom na to, že sa po náklade zaprášilo ako po čerstvých tekviciach na trhu, na ktorý zavítal Green Goblin, CREW komiks v roku 2021 vydala v sérii Legendy Marvel (v rámci ktorej vyšiel už Wolverine: Zrození). Za mínus považujem nulové textové bonusy. Prítomné sú aspoň vizuálne (propagačné plagáty, alternatívne obálky…). Dobrý dojem dotvára tvrdá čierna komorná obálka a naopak pestrofarebný, postavami hýriaci prebal.
V roku 2016 sa komiksovou predlohou inšpiroval trhák Captain America: Občianska vojna. Myšlienka zostala, ale film bol do počtu postáv skromnejší, pretože filmové marvelovky v tom čase nedisponovali takým vysokým počtom postáv ako komiksy. Nielenže to nevadilo, ale dokonca vyhovovalo. Práve vďaka intimite (v porovnaní s preľudnenou predlohou) si filmári mohli intenzívnejšie posvietiť na vývoj charakterov.
Obávam sa, že Mark Millar má na toto talent: vymyslí fantastickú zápletku, pridá skvelé postavy, celé to zamieša, vytvorí očakávania a ponúkne zbesilú akciu… ale ku koncu ako keby ho to začalo nudiť. Tak už to tam len proste „nejako“ nafláka, ide na pivo a spolieha sa na to, že to zachráni kresba. Väčšinou aj zachráni. Takto pôsobí nielen Občanská válka, ale aj jeho spider-manovský run, ktorý u nás vyšiel pod názvom Dolů medzi mrtvé, resp. Poslední vzdor. Azda iba Millarov Superman: Rudá hvězda bol ucelený od začiatku do konca.
Super rozjazd, slušný stred a neuspokojivý záver, ktorý však zachraňuje pútavá, atraktívna kresba. Taká je Občanská válka. Je super, že vychádza, minimálne kvôli doplneniu základného vzdelania amerického mainstreamového komiksu.
Hodnotenie: 70 %
Občanská válka (orig.: Civil War)
Autor: Mark Millar
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2021
Ilustrácie: Steve McNiven
Jazyk: český
Preklad: Martin D. Antonín
Počet strán: 200
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom
ISBN: 978–80–7449–894–7
Súvisiace linky
Recenzia – Captain America: Občianska vojna (film)
Recenzia – Wolverine: Starej dobrej Logan (komiks)
Recenzia – Wolverine: Zrození (komiks)
Recenzia – Superman: Rudá hvězda (komiks)
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.