Votrelci – režisérsky strih

Votrelci

V čom sa špeciálny zostrih legendárneho Cameronovho akčného sci-fi hororu líši od klasickej kinoverzie?


Séria Votrelec je okrem iného známa režisérskymi strihmi. Prvý diel síce má v špeciálnom zostrihu len o minútu viac, zato obsahuje v rámci votreleckého univerza zásadnú scénu z „hniezda“, ktoré si votrelec na palube Nostroma vybudoval, aby v ňom premenil na vajce nielen údržbára Bretta, ale i kapitána Dallasa. Znie to pritiahnuto za vlasy, ale je to nezabudnuteľná pasáž. Na internete sa môžete dopátrať k viacerým ďalším vystrihnutým scénam, neobsahujú však nič zásadné, skôr sú to len o pár sekúnd predĺžené už existujúce pasáže.

Fincherova trojka sa môže pochváliť takým výrazným režisérskym strihom, že sme mu v roku 2020 venovali samostatný článok napriek tomu, že to bol viac zostrih producentský.

Teraz prišli na rad Votrelci. Sú presným opakom jednotky: postavy vedia, proti čomu stoja. Každá z nich je schopná vyhrať menšiu vojnu. Problém je „len“ v tom, že v existenciu mimozemskej hrozby neveria, smejú sa Ripleyovej a keď uveria, je neskoro. Oproti bežnej verzii je režisérska dlhšia o cca dvadsať minút. Niekde sa pridali temer nepostrehnuteľné štyri sekundy rozšíreného rozhovoru, inde zas nenápadný záber, ktorý si nevšimnete, ak Votrelcov nepozeráte štyri razy do roka.

Obsahujú však i dôležité momenty, ktoré rozširujú pôvodnú verziu. Tu sú:

  • Zisťujeme, že Ripleyová mala dcéru, ktorá počas jej neprítomnosti zomrela. Vidíme ju na fotografii, v skutočnosti je to matka herečky Sigourney Weaverovej.
  • Scéna komisie pranierujúcej Ripleyovú za zničenie Nostroma trvá dlhšie.
  • Jedna z najvýraznejších bonusových scén. Staneme sa svedkami bežnej rutiny v základni Hadley na LV-426. Veľkosť populácie je temer 160 osôb, vrátane žien a detí. Dozvedáme sa, že „ktosi“ z kancelárie na Zemi poslal vedeniu Hadley súradnice, ktoré treba preskúmať. Ako sa neskôr dozvieme, tým „niekým“ bol Burke (Paul Reiser). Vďaka tomuto nenápadnému momentu sa príbeh stáva ucelenejším, keďže vysvetľuje, ako je možné, že hoci na LV-426 desaťročia žijú ľudia, doteraz sa nedostali do kontaktu s mimozemskou loďou plnou vajec, a prečo sa to „náhodou“ zmení až práve po objavení Ripleyovej.
  • Rodina (otec, matka, syn, dcéra) prieskumným terénnym vozidlom vyráža na inkriminované súradnice a nájde loď. Rodičia vstupujú do jej záhadných útrob. Na detailný prieskum zrejme nezostal rozpočet, takže vidíme len to, ako sa dvere na vozidle prudko rozrazia. Stojí v nich vynervovaná matka, siaha po palubnej doske a vysielačkou privolá pomoc z Hadley. Deti, ktoré čakali vnútri, vidia vonku na zemi ležať otca, ktorého sem dovliekla matka. Má k hlave prisatého facehuggera. Dievčatko nie je nikto iný, než malá Newt. V tomto momente sa náš kontakt s Hadley stráca. Nič viac nevidíme. Nestaneme sa svedkami toho, ako došlo k preprave infikovaného na základňu, ani k „pôrodu“, ani k ďalším nakazeniam, ani k definitívnemu pádu ľudskej posádky.
  • O pár sekúnd rozšírený rozhovor Burkea a poručíka Gormana s Ripleyovou, ako ju prehovárajú na návrat na LV-426.
  • Hudsonovo predvádzanie v korábe letiacom do Hadley. Jeho herecký predstaviteľ Bill Paxton sa mimochodom (spolu s Reiserom) počas vypätého natáčania v Anglicku (viac v našom Retro: Votrelci) staral o odľahčenie atmosféry a zjemnenie napätých vzťahov medzi hollywoodskym režisérom a britským štábom.
  • Rozšírené prehľadávanie opustených, spustošených priestorov Hadley.
  • Hicks hovorí, že majú k dispozícii guľomety reagujúce na pohyb. Do kinoverzie sa neprebojovali, preto musela ísť von aj zmienka o nich.
  • A je to tu. Hudson a Vasquezová uvádzajú do chodu legendárne guľomety.
  • Ripleyová a Newt sa rozprávajú o Ripleyovej mŕtvej dcére. Na prvý pohľad nenápadná scéna prehlbuje vzťah, vďaka tomu viac pripomína vzťah matky a dcéry, hoci nebiologickej, ale o to milovanejšej.
  • Hudson dáva do obehu tézu o votrelcoch ako včeľom spoločenstve (vrátane Kráľovnej).
  • Nasledujú dve scény s guľometmi s pohybovým senzorom. Robustným zbraniam sa (aspoň na okamih) podarí zvrátiť nerovný súboj medzi malým počtom vojakov a záplavou agresívnych votrelcov. Zásobníky však nie sú nekonečné.
  • Ellen Ripleyová vyráža sama zachrániť Newt z votreleckého zajatia. Na rozlúčku si s Hicksom „vymenia“ krstné mená. Volá sa Dwayne.

Napriek existencii režisérskeho strihu naďalej zostávajú scény, ktoré boli natočené, ale nedostali sa do ani jednej verzie. Z oboch je zrejmé, že Burkea votrelci zabili. V skutočnosti ho však odvliekli do hniezda ako hostiteľa. V scéne, ktorú môžete nájsť na YouTube, vidíme, ako ho objaví Ripleyová. Už mu niet pomoci, a tak mu podá granát, aby spáchal samovraždu.

Okrem toho by mala existovať scéna, v ktorej sa Bishop plazí potrubím, aby zo Sulaca privolal pre preživších záchranný koráb. V jednej chvíli sa dostane do kontaktu s votrelcom. Ten naňho však nezaútočí, pretože je to robot, v podstate stroj. Táto pasáž sa objavila v románe Votrelci od Alana Deana Fostera, ktorý bol publikovaný v roku 1991 v slovenčine a vychádzal z Cameronovho scenára. Je zrejme dobre, že sa táto scéna „stratila“, pretože vďaka tomu paradoxne dáva logiku moment vo finále, kedy Kráľovná zaútočí na Bishopa a zrazu jej už nevadí, že je stroj.

Mnohí snímkam Prometheus a Covenant vyčítali rôzne veci. Zabúdajú, že podobné chyby obsahovali už Votrelci. Od nelogického správania profesionálov (strieľanie v zakázanej oblasti napriek jasnému príkazu nadriadených, Vasquezová v podstate spôsobí smrť milovaného Drakea atď.) cez podozrivé dramaturgické rozhodnutia (kam sa podel signál, ktorý v jednotke privolal na LV-426 posádku Nostroma?), až po čudnú prácu s vedľajšími postavami (daktorí vojaci majú minimalistický priestor, objavia sa na pár sekúnd, povedia dve vety, niektorí ani to nie a miznú z deja).

Cameron je známy záľubou v rozšírených verziách svojich slávnych filmov. Pomerne významnou verziou sa môže pochváliť druhý Terminátor a z Priepasti dokonca nové pridané scény robia film s relatívne úplne iným finálnym vyznením. Režisérsky zostrih nerobí z Votrelcov iný film. Robí však z neho intenzívnejší zážitok.


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


16. júna 2023
Ivan Kučera
Zdroj informácií