Tretí Votrelec patrí medzi prekliate projekty, ktorých vznik bol náročný z viacerých dôvodov. Jedným z nich boli rozkoly medzi režisérom a producentmi, ktorí neustále mali pocit, že vedia lepšie, čo práve natáčaný film potrebuje. Toto len vo výnimočných prípadoch dopadne dobre. A Votrelec 3 nie je ten prípad. Verzia, ktorá sa dostala do kín, nie je zlá, podľa všeobecného názoru sa ale na prvé dva diely Ridleyho Scotta a Jamesa Camerona ani nechytá a objektívne trpí viacerými výraznými zápormi.
V pôvodných predstavách mal tento film vyzerať približne tak, ako verzia, o ktorej sa budeme rozprávať dnes.
Pre poriadok dodávam, že nejde o režisérsky strih. Mnohí sa vám to budú snažiť nahovoriť, ale David Fincher už nie je ten mladík, akým bol počas natáčania tohto filmu. Nenechal sa namočiť do ničoho, s čím nesúhlasil a odmietal sa podieľať na niečom, čoho výsledkom by mohol byť režisérsky strih. To, o čom sa dnes budeme baviť, je strih producentský (ďalej len PS). Jeho vznik iniciovali paradoxne muži, ktorí Fincherovi hádzali pod nohy najväčšie polená.
Séria je známa režisérskymi strihmi. Režisérsky strih jednotky je obohatený o hŕstku zaujímavých nových scén (vrátane šokujúcej pasáže z Votrelcovho hniezda, čo je však v rozpore s vysvetlením vzniku votreleckých vajec v dvojke). Pokračovanie disponuje množstvom výborných bonusových momentov (LV-426 pred napadnutím alebo guľomety reagujúce na pohyb, ktoré aspoň dočasne vyrovnajú skóre mariňáci vs. alieni). Štvorka má najslabší režisérsky strih.
Scény uvádzam v chronologickom poradí.
Producentský strih (PS) je oproti kinoverzii dlhší o polhodinu.
Dosť votrelcovania. Poďme na to.
(Varovanie: Ten, kto nikdy nevidel film Votrelec 3, a chce si ho v budúcnosti pozrieť, bude od tohto bodu čítať len na vlastnú zodpovednosť, lebo nasledujúci text obsahuje spoilery.)
- Viac ilustračných záberov nehostinného povrchu Fury 161. Dr. Clemens na vychádzke. Nájde zhavarovaný záchranný modul zo Sulaca a Ripleyovú vyplavenú na pláži. To je nemalá zmena oproti kinoverzii, kde modul väzni nenašli náhodou a Ripleyová bola v ňom.
- Prenos Ripleyovej do väznice a následné vyťahovanie modulu z mora väzňami, ktorým pomáha dobytok. Počujete dobre. Dobytok. Pamätáte si absurdnú zmienku správcu Andrewsa o bitúnku? Pritom žiadny bitúnok sme ale vo filme nakoniec nevideli. V pôvodných plánoch hral relatívne dôležitú rolu, zvieratá slúžili (asi?) ako potrava, pomáhali mužom pri ťažších prácach a k infikovaniu kolónie dochádza práve vďaka nim. V scéne s presunom modulu nie je prítomný pes. V celom PS sa nevyskytuje žiadny pes.
- Andrews cez počítač komunikuje s Weyland-Yutani. Informuje ich o prežití Ripleyovej a naopak o neprežití Newt a Hicksa a o vyradení Bishopa z prevádzky. Celkovo je správa o (ne)prežití jednotlivých členov poňatá inak, ako v kinoverzii, i keď rovnaká pointa zostala zachovaná.
- Spoločná modlitba vedená kňazom Dillonom.
- Rozhovor doktora s Ripleyovou predchádzajúci pitve malej Newt. Dr. Clemens sa Ellen pýta, či to bola jej dcéra.
- Väzni sa bavia nad mŕtvym volom. My už vieme, že je infikovaný Votrelcom. Nevieme však (a nikdy sa to nedozvieme), prečo uhynul. Infikované bytosti upadajú do stavu podobnému kóme, nikdy však neumierajú. Scéna sa končí tým, že jeden z väzňov objaví zvyšky facehuggera, ktorý zviera infikoval, čo prekvapivo ostáva bez vysvetlenia. Z toho vychádza, že väzni podobné veci bežne nachádzajú každý deň.
- Pasáž s kremáciou Newt a Hicksa dôverne poznáme z kinoverzie. Okrem rozlúčenia s obľúbenými postavami sa počas nej staneme svedkami zrodu Votrelca. V kinoverzii bol hostiteľom pes. V PS ide o dobytok. Pes v PS nefiguruje ani sekundu (s výnimkou jednej bizarnej scény, viac nižšie). Scény s ním boli vystrihnuté, prípadne pretočené.
- Kňaz Dillon potvrdzuje svoju povesť miestnej autority. Z rozhovoru s dvojicou väzňov (následne zabitou v tuneloch pod väznicou Votrelcom) sa dozvieme o ich obavách z tretieho parťáka, ktorý má do podzemia zostúpiť spolu s nimi. Konkrétne ide o Golica, ktorý masaker ako jediný prežije.
- Dlhší pokec Dillona a Ripleyovej v jedálni.
- Prvá vražda v tuneli. Tá bola prítomná aj v kinoverzii. Vtedy si obeť myslela, že v diere s gigantickým ventilátorom sa ukrýva jej pes. Ako sme si však povedali, v PS žiadny pes nevystupuje. Postava sa napriek tomu pred nakuknutím do diery (kde registruje neurčitý pohyb) pýta, či je to on (pes).
- Predĺžený rozhovor v posteli po sexe Clemens/Ripleyová.
- Zostup trojice v čele s Golicom do podzemia.
- Rozšírený rozhovor správcu a doktora. Je jasné, že oni dvaja fakt nie sú priatelia.
- Objavenie zakrvaveného a živého Golica v jedálni. V kinoverzii sme sa o jeho prežití dozvedeli, až keď ho doviezli na lekárske oddelenie. Čo objaveniu predchádzalo, vidíme až tu.
- Pred napadnutím správcu je v PS pridaná scéna spoločnej modlitby väzňov. Na to im Dillon vyčíta násilie, ktoré sa vo väznici v poslednom čase rozmohlo.
- Najzásadnejšia súčasť PS: Väzňom sa napriek obrovským stratám (zapríčineným predčasnou explóziou) podarí chytiť Votrelca. Počujete dobre.
- Dillonova reč po masovom úmrtí spoluväzňov a aspoň čiastočne naznačený vzťah medzi Ripleyovou a správcovým zástupcom („osemdesiat pätkou“), prehlbujúci dialóg.
- Golic uniká z ošetrovne. Preukazuje významnú posadnutosť Votrelcom (čo ani v PS napriek istej snahe nedáva priveľký zmysel).
- Aaron a Ripleyová medzitým počítačom komunikujú s Weyland-Yutani. Informujú ju o svojich plánoch zlikvidovať (polapeného) Votrelca. Spoločnosť im odkazuje, že likvidáciu v žiadnom prípade nepovoľujú. Tým sa nepriamo potvrdzuje Ripleyovej presvedčenie, že ho zase (resp. stále) chcú ako biologickú zbraň.
- Šialený Golic púšťa Votrelca a na tento účel neváha brutálne vraždiť. Votrelec sa mu poďakuje tým, že ho zabije. Stopy po vypustení príšery a dvoch zmasakrovaných telách objavujú preživší väzni a sú z toho značne rozčarovaní, deprimovaní, nervózni a naštvaní.
- Rozhovor Dillona a ostatných väzňov: plánujú prežiť do príchodu pomoci. Práve tu sa zrodí plán nahnať Votrelca do pece.
- Rozhovor Dillona s Ripleyovou, v ktorom kňaza informuje, že má v sebe Kráľovnú, a preto ju Votrelec nechce zabiť.
- Väzni sa krátko rozprávajú o (ne)existencii neba.
- Predĺžený rozhovor „falošného“ Bishopa s Ripleyovou. Po útoku Aarona tvrdí, že nie je android. Faktom je, že krváca krv, nie „mlieko“.
- Ripleyová skáče do pece. Na rozdiel od kinoverzie, nevidíme pôrod. Fincher údajne toto nenávidí a vraj robil všetko pre to, aby v jeho poňatí k pôrodu nedošlo. Ani po piatej repríze nechápem, prečo. Na filme to vôbec nič nemení a je úplne jedno, či pôrod vidíme alebo nie, keďže sken v module jasne dokázal prítomnosť aliena v Ripleyovej (takže zaniká i opodstatnenie debaty, či naozaj bola infikovaná).
Nemyslím si, že vďaka PS je Votrelec 3 lepší film, pretože okrem obmedzenia osobnej slobody Votrelca neobsahuje žiadne zásadné scény. Z jeho chytenia nič zásadné nevyplýva, je to vybavené behom troch minút a následne sa na to zabúda. Určite to ale robí film celistvejším, logickejším, osudovejším. Vylepšuje viaceré neviditeľné postavy z kinoverzie, kde sme ich od seba rozlišovali len na základe toho, že jedna nosila šiltovku a druhá mala zafačovanú hlavu. Najpozitívnejšie sa producentský strih podpísal práve na nich, pretože tieto postavy sú vďaka dlhším dialógom a pokojnejším, neakčným sekvenciám bez Votrelca psychologicky dôstojnejšie prepracované.
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.