V dnešnom zápisníku v krátkosti zhodnotíme tituly Jiné dny, jiné oči, Běguni a Žádná chvíle není poslední.
Bob Shaw: Jiné dny, jiné oči
Predstavte si sklo, ktoré má tú vlastnosť, že svetlo cezeň putuje veľmi pomaly. Napríklad pol dňa. Tabule z neho sa dajú použiť na osvetlenie ciest. Cez deň na ne posvieti slnko a kým lúče doputujú na druhú stranu, už osvetľujú nočný asfalt. Alebo pársekundové sklo – povykrúcate sa pred zrkadlom a potom skontrolujete, ako vyzeráte zozadu a zo všetkých uhlov, z ktorých vás vidia ostatní. Nehovoriac o tom, že každý črep môže poslúžiť ako kamera so záznamníkom.
Pomalé sklo je vynález, okolo ktorého sa točí román Boba Shawa z roku 1972. Rok prvého vydania v tomto prípade musím vziať do úvahy pri hodnotení, pretože ten text poriadne zostarol.
Ak od scifi očakávate predovšetkým riešenie technických záhad, vynálezy a domýšľanie ich dopadov na ľudí a spoločnosť, možno sa vám to bude páčiť. Shaw sa v tomto smere skutočne snaží, aj keď z dnešného pohľadu je to veľmi krotké a pocit úžasu už stihol sublimovať.
Ale ak v texte, čo čítate, chcete mať aj tú omáčku okolo, postavy, ktoré si môžete obľúbiť, a aspoň štipku literárnej zbehlosti, máte smolu. Je to jednoduché, doslovné a jednorozmerné. Chvíľami ma až iritovalo, ako nešikovne autor narába s postavami, ako si na začiatku definuje ich charakter a potom sa ich nemotorne snaží vodiť ako na špagáte.
Ako dobový dokument môže byť, ale inak strata času. Scifi odvtedy prešla veľmi dlhú cestu.
Jiné dny, jiné oči
Žáner: sci-fi
Autor: Bob Shaw
Vydavateľstvo: Plus
Rok vydania: 2018
Jazyk: český
Preklad: Nika Exnerová
Počet strán: 192
Väzba: pevná s prebalom
ISBN: 9788025908952
Olga Tokarczuková: Běguni
O súčasnej poľskej nežánrovej próze síce neviem takmer nič, ale podľa viacerých indícií Olga Tokarczuková v súčasnosti patrí medzi jej najväčšie hviezdy. Pred pár rokmi ma zaujalo jej objavné prerozprávanie sumerského mýtu Anna In v hrobkách sveta a aj táto vec vyzerala nemenej zaujímavo.
Běguni, čiže pútnici, sú členmi ruskej pravoslávnej sekty, ktorá verí, že diabol má menšiu moc nad ľuďmi, ktorí sú v pohybe. Ten názov je viac-menej symbolický, s Běgunom ako takým sa stretneme len na chvíľu. Román nemá hlavného hrdinu alebo jeden ucelený príbeh. Skôr je zmesou príbehov viacerých ľudí – historických či fiktívnych postáv, ktoré pocítili potrebu cestovať, niečo v živote zmeniť, rozbehli za nejakým cieľom alebo jednoducho nedokázali zostať na mieste. K tomu ako kontrast autorka pridala rozprávanie o ľuďoch, ktorí považujú za svoje životné poslanie tvorbu dokonalých anatomických preparátov alebo katalogizáciu muzeálnych zbierok. Mozaiku dopĺňajú zápisky z cestovateľských denníkov, postrehy z letísk, staníc či hotelov a úryvky z prednášok o psychológii cestovania.
Čítať toto po Shawovi bol celkom šok, ten kontrast je extrémny. Tokarczuková je neuveriteľne vynaliezavá, postavy u nej žijú, nielenže chápeme ich rozhodnutia, takmer ich robíme zároveň s nimi. Číta sa to úžasne ľahko a hladko, aj keď text je veľmi premenlivý. Na konci som mal pocit, že knihu okamžite môžem začať čítať znovu, že ju môžem otvoriť na ľubovoľnej strane a prídem na veci, významy a súvislosti, ktoré som na prvýkrát nezachytil.
Vrelo odporúčam.
Běguni
Autor: Olga Tokarczuková
Vydavateľstvo: Host
Rok vydania: 2018
Jazyk: český
Preklad: Petr Vidlák Pavel Peč
Počet strán: 320
Väzba: brožovaná
ISBN: 9788075776372
Petr Heteša: Žádná chvíle není poslední
Ok, vráťme sa od vážnej literatúry k nášmu milovanému žánru a zrekapitulujme si, ako nový Hetešov román spĺňa požiadavky svojej akčne scifistickej škatuľky.
Sympatický hrdina s minulosťou: Check!
Zaujímavá práca, pri ktorej sa dostane do problémov: Check!
Veľké aspoň trochu originálne tajomstvo, ktoré treba rozlúštiť, lebo
inak bude zle: Check!
Stupňovanie napätia, ktoré nenechá čitateľa oddýchnuť: Check!
Strategicky umiestnené akčné scény s prepracovanou choreografiou a
správnym množstvom krvi: Check!
Humor a hlášky: Check!
Katarzia na záver: Tu to trochu zaškrípalo, akoby autorovi odrazu vyschol
prameň s nápadmi, nie je to celkom uspokojivé. Nie všetky pušky vystrelili
a bez odpovede zostalo viac otázok, ako by som čakal.
Výsledok: vo svojom žánri veľmi dobré, napriek výhradám sympaticky stráviteľná jednohubka.
Žádná chvíle není poslední
Žáner: sci-fi
Autor: Petr Heteša
Vydavateľstvo: Brokilon
Rok vydania: 2018
Jazyk: česká
Počet strán: 443
Väzba: brožovaná
ISBN: 9788074564109