Inak a viac

Nová dobrodružství Julese Verna: kniha první, povídky na motivy románů Julese Verna

Nová dobrodružství Julese Verna

Desať príbehov ponúka výlety do svetov fantázie známeho Francúza v prvom tvorivom období, do roku 1871 (vydanie románu Dvadsaťtisíc míľ pod morom). Lákavá príležitosť dopísať si sen – veď kto z autorov a priaznivcov fantastiky (a samozrejme nielen fantastiky) necestoval s Vernom za hranice predstáv? Sny sú sny; realita ukazuje ich krehkosť a schopnosť rýchleho podliehania skaze či znetvoreniu. Preto treba postupovať nanajvýš opatrne.


Knižku otvára Stephen Baxter. Drama na železnici ukazuje prvú slávnostnú verejnú jazdu osobného vlaku v dejinách za účasti samotného Stephensona, legendárneho vojvodu Wellingtona a tiež malého chlapca menom Jules, ktorý zásadným spôsobom ovplyvní priebeh dejinných udalostí. Vynikajúco napísaná poviedka v žánri alternatívnej histórie je prienikom do Vernovho detstva, spomienkou na Baxterovo a zároveň pôsobivou poctou svetu koľajníc. .

Brian Stableford väčšine čitateľov Putovaním Jehana Thuna poskytne uzavretý príbeh; Vernova poviedka Majster Zachariáš (1854) nie je príliš známa ani vydávaná. Pokračovanie príbehu o hodinárovi, ktorý vložil do svojho výtvoru časť duše, sa odohráva vo Švajčiarsku a pôsobí démonicky. O samotnej Vernovej próze dostaneme v texte stručnú informáciu; kto nechce nemusí po ňom siahať, Stableford vytvoril samostatne mrazivo pôsobiacu novelu.

Eric Brown, jeden z editorov antológie, v poviedke Šest neděl v balónu necháva po rokoch o dobrodružstve rozprávať sluhu Joa. O tom, ako to naozaj (ne)bolo, si prečítajte sami. Humorným no trefným spôsobom Brown ukazuje nebezpečenstvo prelínania pravdy s fikciou. A hranica, prekročením ktorej sa hra stáva vážnou až životunebezpečnou, nemôže nezaujať Joovho poslucháča v poviedke.

Ironicko-katastrofický text vo fragmentoch Jamesa Lovegrova Londýn v 21. Století odkazuje na donedávna neznámy Vernov román Paríž v dvadsiatom storočí. Verne stvoril dielo po Piatich týždňoch v balóne, Hetzel rukopis odmietol ako príliš vzdialený od reality, v trezore ho objavil až roku 1989 spisovateľov pravnuk. Podľa Lovegrova sa ale nedíval poriadne, nechal bokom hŕbku napoly spálených listov. Prečo sa vlastne Julov syn Michel pokúsil o spálenie príbehu? Čítajte, zistíte. Možno.

Nasledujú dve poviedky venované románu Cesta do stredu Zeme.

Osobne považujem z literárneho hľadiska spomenuté dielko medzi slabšie z Vernových počinov. Nepresvedčivý rozprávač Axel a mimoriadne nevýrazný sprievodca Hans ustupujú do úzadia pred postavou profesora Lidenbrocka, ktorá by ale v kvalitnejších Vernových románoch (profesor Paganel v Deťoch kapitána Granta, strýko Benedikt v Pätnásťročnom kapitánovi a. i.) mohla byť nanajvýš vedľajšou figúrkou.

Román v podstate nemá relevantných hrdinov – a preto ani bezpochyby fascinujúca téma nedovoľuje autorovi pokračovať ďalej do podzemia; zával Saknussemovej chodby za jazerom osobne čítam ako autorský blok spôsobený neschopnosťou navliekať ďalšie epizódy na mrzko trápne figúrky. Inak predsa nieto dôvodu na to, aby sa podzemie namiesto jedného zväzku nestalo priestorom trojzväzkového príbehu – akým boli napríklad Deti kapitána Granta.

Editori ale naopak, zrejme uprednostňujúc hľadisko samotného nápadu, považujú Cestu do stredu zeme za jedno z najlepších diel autora… nuž, tak či onak, stalo sa východiskom najzaujímavejších textov v knižke.

Obří trpaslíci Iana Watsona sú naozaj šťavnatým kúskom – s rafinovaným nadhľadom očami mimoriadne podnikavej dievčiny vyrozprávaný príbeh posúva s priestorom i čas (viac už ale neprezradím), pričom sa zároveň pohráva s prudérnym antierotizmom a zjavnými sklonmi k mizogýnii u Verna. Napokon, spolu s pôvabnou Hortensie budete mať možnosť presvedčiť sa, že spisovateľ vôbec nebol príjemný chlapík.

Próza Petra Crowthera Cliff Rhodes a jeho nejdůležitější cesta (příběh ze Země na konci všedního dne) prináša samostatnú variáciu na Vernov text. Autor nenadväzuje, len sa dotýka, uchopuje príbeh cez súvislosti naozaj hĺbkové; Crowtherova próza prináša posolstvo o nevyhnutnej potrebe rozprávania a hľadania. Odporúčam tento text čítať pomaličky a pozorne; no predpokladám, že všetky narážky by vychytal len mimoriadny znalec Verna a angloamerickej populárnej literatúry. Aj bez uchopenia kontextu menej sčítaných osloví atmosféra – prinajmenšom ako pozvánka na cestu/cesty, ktorými už autor kráčal.

Aj ďalšiemu Vernovmu románu, Ceste na mesiac, sú v knižke venované dva príspevky. Pravdivá historie Barbicanovy cesty od Laurenta Geneforta opisuje pobyt Barbicana a jeho druhov na povrchu mesiaca a v jeho vnútri, obývanom Selenitmi. V texte vyrozprávanom kapitánom Nichollom autor okrem bizarných kulís nenápadne približuje úzkoprsosť dobového pohľadu na svet. Poza smiech ponuré čítanie. Kolumbiáda Stephena Baxtera rozpráva o Barbicanovej ceste na Mars. Pointou je osoba rozprávača príbehu, ktorým je H.G. Wells. Prezrádzam zámerne, pretože si myslím, že týmto poznaním o veľa neprídete – tak ako ním v podstate nič nezískate po dočítaní poviedky. Možno ak iba otázku – prečo museli obaja autori textov nadväzujúcich na Cestu na Mesiac odkázať Vernom na Wellsa? Prečo nie aj napríklad Cyrano?

Niekedy mávam pri čítaní žánrovej fantastiky stiesnený pocit nadmernej prevahy poriadku nad rozletom fantázie.

Tak či onak, rany spôsobené príliš zjavnou účelovosťou som si zhojil príbehom pod názvom Živé obrazy F. Gwynplaina MacIntyra. Jules Verne s bratom Paulom počas cesty do USA navštívia známe panoptikum/oblu­dárium podnikavca Barnuma a tam… no budete mať tak trocha pocit ako pri zhliadnutí imaginária dr. Parnassa.

Napokon Tajemství Nautillu Michaela Malloryho. Dynamický, akčný príbeh s pre mňa príliš kostrbatou logikou a prepojením (nie príliš šťastným) na iný Vernov román.

Knižka vychádza vo vydavateľstve Albatros v rámci edície Jules Verne 21. storočia – ako všetky ostatné s obálkami a ilustráciami Zdeňka Buriana. Tvorí prvú časť mohutného zväzku, ktorý Ashley s Brownom zostavili pod názvom Mamutia kniha Nových príbehov (dobrodružstiev Jula Verna). Originál má síce 512 strán, zato je ale paperbackový, s neporovnateľne menej pôsobivou obálkou (k dispozícii na zadnej strane českého vydania); dúfam len, že sa v dohľadnom čase dočkáme i druhého zväzku (zväzkov?)

Na viac častí rozdelené vydania pôvodne v jednom celku existujúcich knižiek ma nikdy netešili; v tomto konkrétnom prípade ale moje frflanie drží na uzde fakt, že samotní editori si dali námahu a spísali k prvému dielu Mamutej knihy osobitný predslov.


Nová dobrodružství Julese Verna

kniha první, povídky na motivy románů Julese Verna

Editori: Mike Ashley, Eric Brown

Vydavateľ: Praha Albatros 2010

Preklad: Ivan Ryčovský

Väzba: pevná

Orientačná cena : 279 Kč

Rozmery: 17 krát 24 cm

EAN: 9788000024868

ISBN: 978–80–00 –024868

Zdieľať Fantázia na Facebooku
13. júla 2010
Miloš Ferko