K prameňom!

James Robertson, Skotské duchařské historky orig: Scottish Ghost Stories, Praha Mladá Fronta 2004

Príbehy z krajiny ponurého šedivníka, lepkavých hmiel a ovsenej kaše majú za účel mraziť. Autor prerozprávanie historiek rafinovane vedie na hrane miestami naivnej viery so skepsou. Prízraky a kelpie sa na nás dívajú nielen z odstupu stáročí, ale i takpovediac spoza rohu od susedov, miestami v štýle hodnom Bosorky – a potom zasa romanticky, štylizovane. Okrem historiek dokresľujúcich obraz dejín a osobností škótskeho stredoveku a 17. storočia (úrlivé obdobie náboženských rozporov)máme možnosť sledovať odkiaľ čerpali inšpiráciu takí svetoznámi škótski autori ako boli Walter Scott či Robert Louis Stevenson.

V závere knižky sú uvedené pramene, z ktorých autor historky čerpal. Pri pohľade na hromady starých kníh mi sliny len tak tiekli a ľutoval som, že autor nepoužil namiesto síce prístupného, no zjednodušujúceho (pre)rozprávania viac citátov a nezostúpil k prameńom bližšie. Autentických príbehov s patinou stáročí by som sa možno naozaj bál. Takto mám husiu kožu len pri pomyslení na to, že takýmto bájkam dnes ešte niekto verí (napr. pán Robertson). Autorom fantasy však knižka môže poslúžiť ako hutný aj keď nie príliš číry inšpiračný zdroj.


24. mája 2005
Miloš Ferko