Magický pramen

Anthony Piers

A sme zase v tom. Druhý diel Xanthu so svojim hrdinom Binkom nás volá do sveta mágie a kúziel. Wow, to je ale klišé, však? Ale taká je skutočnosť. Druhý diel tejto knihy je práve na pultoch.

Bink už nie je žiadny prcek, má za sebou dokonca aj pubertu a je z neho vážny a ženatý muž. No – vážny… Povedzme, že len ženatý. Jeho manželka Chameleon je momentálne vo svojej najškaredšej a zároveň najinteligentnejšej fáze a k tomu všetkému ešte aj tehotná. Takže – zúrivá a uštipačná. Chudák Bink už nevie, čo a ako. Chvíľka oddychu sa mu núka vo forme recepcie v paláci, ktorá je usporiadaná na počesť prvého výročia vlády kráľa Trenta a kráľovnej Iris. Na tejto recepcii sa Binkovi podarí len tak – mimochodom – takmer prísť o život (ale to by nesmel mať svoj magický talent), vyriešiť manželský problém kráľovského páru a oživiť Milly, ktorá bola doteraz iba duchom. Ale keďže jej magickým talentom je sexapel a zamerala sa práve na Binka, kráľ sa mu rozhodne pomôcť a posiela ho na výpravu za zdrojom magickej sily Xanthu. Bink poverenie prijíma. Nie len že sa dostane z dosahu Milly, ale unikne aj najhoršiemu obdobiu svojej manželky. A tak sa na výpravy vydáva on, jeho priateľ, kentaur Chester a vojak Crombie. Všetci traja majú niečo spoločné – trable so ženami… Znova sa teda začína Binkovo putovanie a znova bude plné nástrah a dobrodružsteiv – a problémov. Bink oslobodí démona a ohrozí samotnú existenciu Xanthu…

Vrátili sme sa teda do krajiny plnej strašne užitočných vecí – napríklad topánkovníkov, stromov, na ktorých dozrievajú krajce chleba, podivných zvieratiek a magických bytostí. Dozvieme sa tu aj kopu nových vecí. Napríklad – viete, ako to vlastne bolo si Sirénou a Gorgonou? Nie? No ja vám to hovoriť nebudem, prečítajte si. Ale rozhodne to bolo inak, ako sa nám snaží nahovoriť história. Pán Kantůrek sa zas mal možnosť vyšantiť a jeho preklad je – ako ostatne vždy – úplne excelentný. Znova si trúfam tvrdiť, že keby nie on, neužijeme si celú tú srandu v tejto knihe naplno. Kočkokurka, kličkosmyčná křovina, kúzelné vysvetlivky pod čiarou, to všetko udržuje stabilnú hladinu zábavy a pohodu pri čítaní. Síce občas zašplechnete aj do bažinky, keď vám v slove chýba písmenko, alebo vo vete slovo, ale bola som akosi ochotná v rámci všeobecnej zábavy tento fakt pominúť. Dúfam, že to Corone odpustíte aj vy, aj keď také veci by sa v knihách vlastne odpúšťať nemali. Ale bavila som sa naozaj dobre a tak som sa rozhodla byť veľkodušná…

Dávam 8,5/10

Piers Anthony, Magický pramen, fantasy (Corona, orig: The Source of Magie, obálka: Doug Beekman, preklad Jan Kantůrek, 429 strán, mäkká väzba, cena: 370,– Sk, ISBN 80–86116–24–7)


13. decembra 2001
Katarína Juričová