Nie je hračka ako hračka

Superhračky vydrží celé léto

Knižka ponúka výber z poviedkovej tvorby Briana Aldissa. V úvode sa nachádza informatívna stať o procese sfilmovania titulnej poviedky a dvoch textov, ktoré na ňu priamo nadväzujú. Dozvieme sa prečo Kubrick nie a Spielberg áno a ako vznikla Umelá inteligencia. Práve v tomto texte sa nachádza jediná informácia o dobe vzniku publikovaných textov. S výnimkou prvej trojice poviedok potom zvyšné plávajú v časovom vzduchoprázdne. Literárny historik si môže šklbať vlasy – alebo sa pustiť do poctivej roboty a hľadať originály poviedok v jednotlivých zbierkach. Ide o vskutku nádherné výchovné opatrenie starostlivých a bdelých vydavateľov voči nadutým nedoukom, ktorí sa tvária ako vedci. Inak povedané, veľkú väčšinu vnímateľov to znamená informačnú blokádu. Vďaka aspoň za miniživotopis na obálke. Čítanie samotných poviedok pravdepodobne sklame priaznivcov Nonstopu a Skleníka. Texty recenzovanej zbierky neoplývajú akčnými scénami. Sú skôr filozofické, poetické a scientistické. Popri klasickej sf (Galaxie Z) autor ponúka príbehy s príchuťou katastrofického horroru (Steppenpferd) alebo ústiace do nádherne poetizovanej absurdity a nonsensu, v pozadí ktorej však vždy cítime korekciu logiky (Nové apogeum, Stará mytologie). Kratšie texty miestami stoja na hranici beletrie a (pesudo)náučnej spisby. Útvar pod názvom Poznávací schopnost a žárovka je napr. adialogickým prerozprávaním dejín budúcnosti v hutnom, no trocha suchopárnom štýle kroniky. Autor s prehľadom využíva aj ďalšie žánre – bájku, sokratovský dialóg (poviedka Bělejší Mars s podtitulom sokratovský dialóg o časech budoucích) či vedecké pojednanie a článok. Spojivom jednotlivých textoch je skepsa voči súčasnej technologickej spoločnosti. Skepsa je vyjadrovaná miestami naivne a pateticky prikrytá rúškom dobovo populárnych východných náuk (poviedka Stát se motýlem. Nezabúdajme, že Aldiss sa ako autor formoval v druhej polovici päťdesiatych a v šesťdesiatych rokoch – a preto z jeho textov cítime vôňu kvetov hippies). K tomuto pocitu sa pridružuje nedôvera vo veľké projekty . V Aldissom načrtnutej Utópii zákony o duchovných záležitostiach zaberajú menej miesta než pokyny na pečenie chlebových placiek (s.166). Tým Aldiss nechce naznačovať nadvládu tela nad duchom či hedonizmus, ale neschopnosť človeka vyjadriť to najcennejšie slovách, ktoré sa príliš ľahko menia na hŕby banalít. Skutočný zmysel nadobúdajú len ak sú posvätené dotykom Vedy (presné pokyny o pečení placiek, vysvetľovanie astrofyzikálnych záležitostí) a Poézie (uprostred sokratovského dialógu nájdeme citát básne Percy Bysshey Shelleyho). Z týchto dvoch zdrojov vzniká aforistická, jadrná múdrosť, zrozumiteľná a zachytiteľná v heslovitých vetách. Z filozofického hľadiska teda Aldiss zotrváva v tradíciách anglofónneho pragmatizmu, učenia, ktoré sa snaží čo najrýchlejšie zorientovať čo najväčšie množstvo ľudí – často aj za cenu nadmerného zjednodušenia. Práve preto Aldissove tvrdenia miestami škrípu tézovitosťou. Sú jednoznačne jednoznačné, absolútne protikladné metafyzickej nejednoznačnosti nemeckej filozofie. Spomenuté myšlienkové podložie Aldissa posúva do blízkosti autorov ako sú Simak či Bradbury – alebo sprostredkovane český velikán Karal Čapek. Viera v technický pokrok je u týchto autorov vystriedaná miestami až fóbiou z technológií a nahradená (mimochodom, z dnešného pohľadu rovnako naivnou) vierou v človeka. V najlepších textoch zbierky je však jej tézovitosť narušená. Záver trojdielneho cyklu o superhračkách doslova zamrazí. \„Ľudskosť\“ v mechanizmoch pomenovaných David a Teddy víťazí, avšak ich opakovateľná podstata ostáva. Posledná veta poviedky znie Bylo to málem lidské (s.43). Slovko málem trčí ako znepokojujúci tŕň z päty Čapkovho finále RUR. Čas predsa len pokročil.
Aldiss, podobne ako už spomenutí Bradbury či Simak, strieda polohu poetizujúceho sentimentu (nádherné obrazy žien s krídlami pripomínajúcimi pávie chvosty v poviedke Nové Apogeum) s iróniou a sarkazmom (rozhovor troch bratov a troch sestier s otcom, ktorého sa chystajú zabiť v príbehu Stará mytologie). Autor s obľubou využíva postup grotesky a hyperboly. V texte pod názvom Bez hlavy akt dobrovoľného oddelenia zmieneného orgánu od tela poskytuje možnosť parodicky postihnúť reakcie množstva spoločenských vrstiev. V tieni jednej veľkej, vymyslenej absurdity Aldiss beztrestne poukazuje na množstvo malých, v podstate reálnych, alebo len mierne zveličených. Flammerionov čin symbolizuje koniec normality, navodzuje atmosféru herného predvádzania sa a strháva celé spoločenstvo do plohy bezuzdného karnevalu dlho potláčaných vášní. Arcibiskupka z Cantenbury diskutuje s ministerskou predsedníčkou Veľkej Británie (žeby dobová narážka na Thatcherovú?) o Kristovej obeti, v Nemecku vzniká komediální seriál Kopf Kaput o bavorské rodině, jejíž členové se zabývali kupovaním motorových pil, aby si vzájemně mohli uřezat hlavy (s.69). Podobnosť s Čapkovou Továrnou na absolutno, kde absolutno, ako prvok fantastického ozvláštnenia. taktiež posúva realitu do polôh hyperbolizovanej grotesky, je zjavná. Ale aby sme nezostali len pri -ostatne len hypotetickom a vykonštruovaom literárnom príbuzenstve – v rámci sf. Aldiss v texte poviedok priamo odkazuje na viacerých autorov. Príbeh Nic v životě nestačí je parafrázou Shakespearovej hry Búrka, no predovšetkým podmanivým posolstvom o ilúzii a sne. Ale tohle jsem jenom napsal. A to, jak jsem žil, je něco úplně jiného (s.86) odznie v závere poviedky. Aldiss neponúka trápne recepty na úspech, neradí, nevnucuje sa. Vymýšľa príbehy, ktoré sa môžu – a nemusia – stať posolstvami pre radosť seba a druhých. Superhračky, ktoré vydržia dlhšie, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Miloš Ferko 9/10

Brian Aldiss, Superhračky vydrží celé léto, Praha, Knižní klub 2001, preklad Michal Prokop, 191 s., 265sk


29. júla 2002
Miloš Ferko