Nikdykde

Gaiman, Neil

Pravdepodobne prichádzam s recenziou neskoro, pretože som sa dostal až k dotlači tejto, súdiac podľa ohlasov, mimoriadne úspešnej knihy. Vzhľadom na skutočnosť, že tieto pseudorecenzie aj tak píšem prevažne pre seba, je to vlastne jedno. Preto – neskoro, či včas – je to v každom prípade kniha, ktorá zaujme, pobaví a zanechá hlbokú stopu. Pre vnímavého čitateľa, ktorý požaduje od príbehu viac ako prostý dej, plný medu, intríg a zákerných ťahov (ahoj Esmeralda) je to priam balzam na dušu. Je to mimoriadne farebná freska majstra komixových scenárov…

To, že je pán Gaiman predovšetkým autorom komixových príbehov, je na Nikdykde vidieť na každom kroku. Príbeh sa odohráva v scénach, akoby vytrhnutých zo strán zošitu, aj akčné scény sú rozkúskované do okienok a hrdinovia hovoria v bublinkách. Nehovorím to preto, aby som kritizoval, jednoducho len konštatujem. Celá kniha sa javí ako obrovské plátno pomaľované príbehom postáv – príbehom z nudne šedivého Londýna a užasne farebného Podlondýna. Je to freska zachytávajúca zážitky autora na tripe, tak ako si to vyžaduje dnešná doba, nadchýnajúca sa napr. Trainspotingom. Keďže sa od ľudských bytostí až tak veľmi nelíšim :), páčilo sa to aj mne.

Nikdykde je príbehom Richarda Mayhewa, úradníka, ktorý sa pre svoj dobrý skutok dostáva do situácie, z ktorej by sa aj Freudovi ježili vlasy. Rad udalostí, ktoré nemá pod kontrolou, ho vytrháva zo známeho prostredia a posiela ho na strastiplnú a hlavne psychicky náročnú :) cestu. Dostáva sa do Podlondýna, mesta, ktoré s obyčajným Londýnom spája len približne rovnaká časopriestorová poloha. Podlondýn je miesto, kde sa zhmotňujú najhoršie nočné mory a vo veľkej miere aj veci, ktoré si nikto ani len nedokáže predstaviť. Podlondýn, mesto z ktorého niet návratu…

Páčil sa mi prerod hlavného hrdinu z pasívneho pozorovateľa zázrakov Podlondýna na chlapíka, ktorý vezme život do vlastných rúk a bije sa, aby prežil. Postupne odhadzuje nános civilizácie a zakorenených zvyklostí a ako zviera sa prispôsobuje zmeneným podmienkam. Spočiatku zraňovaný fyzicky aj psychicky je čoskoro aj on schopný biť sa a zabíjať. Prispôsobí sa Podlondýnu natoľko, že je koniec jeho príbehu mimoriadne logickým vyvrcholením. Záver nechá čitateľa sedieť (ležať, stáť) nad knihou a premýšľať ďalej, čo by bolo, keby… A tak to má byť!

Vzhľadom na množstvo krásnych scén, vypiplaných komixových postáv a zaujímavý, človeku blízky dej môžem knihu len vrelo doporučiť. Kúpte si Nikdykde a vstúpte do Podlondýna, ktorého ulice ešte vždy zahaľuje povestná hmla; kde Beštia prenasledovaná Lovcom bráni Labyrint, kde môžete stretnúť anjela a kde rytieri v dlhých plášťoch strážia kroky krásnych princezien. Vstúpte do opátstva Čiernych mníchov a nestraťte sa na Moste Noci, kúpte si na Trhovisku amulet pre šťastie a nikdy nezatúžite vrátiť sa späť nahor, do šedivej nudy reality…


2. apríla 2000
Rastislav Weber