O vyslúžilom robotovi, takmernezraniteľných pirátoch a vedychtivých plachtách

Neal Asher, Stahovač, orig: The Skinner, Polaris, Frenštát pod Radhoštěm 2004

Planéta Spatterjay je takmer celá pokrytá vodou. Pod jej hladinou sa skrývajú tridsaťmetrové pijavice, surmovky kladivové, mäkkýše, ktoré sú schopné svalom svojej nohy preraziť človeku hlavu, červorožce (červy s výzorom nosorožcov), lesklouni, trnoci a plno iných podivných dravých, nebezpečných oblúd. Nečudo, že väčšina ľudskej populácie prežíva v bezpečí Dómu – starostlivo chránenej zóny. Oceány, posiate útržkami ostrovov, brázdia osamelé lode s takmernesmrteľný­mi Hoopermi, potomkami prvých osadníkov, nakazených miestnym vírusom s podivhudnými vlastmnosťami. Títo tvrdí chlapíci lovia miestnu faunu, aby si zarobili na svoj každodenný kus surmovky.

Sem prichádza sedemsto rokov mŕtvy, nanovo v kyberhybermecha­noneviemakom tele strčený kontrolór Keech, aby dovŕšil svoju pomstu dolapením jedného z Hooperov Jaya Hoopa. Tento zloduch pred stáročiami zrádzal ľudí mimozemským, samozrejme neskutočne odporným, kanibalským, krutým hmyzoidom Pradorom. Momentálne sa však jeho hlava nachádza v truhlici jedného z hooperských kapitánov, kým telo blúdi ostrovom. Nečudo. Hoop bol podľa jednej z miestnych legiend povestným Sťahovačom, ktorý zodieral kožu z lodných kapitánov. Ako sa ukáže, legenda nedostihuje skutočnosť. Na Spatterjay prichádza tiež Janer, človek ovládaný sršňou UI. A žena menom Erlin. Traja novopríchodzí sa stávajú aktérmi príbehu, prostredníctvom ktorého dostaneme možnosť zazrieť kus drsnej spatterjayskej exotiky. Opisy lovu pijavíc či miestne stravovacie návyky patria k najpôsobivejším pasážam knižky. Spatterjayský rýchlohojivý vírus je zrejme z hľadiska bilológie absurdný, ako literárna finta však zaberá – umožňuje totiž autorovi podsať aj najbizarnejšie akčné scény s vážnou tvárou – rozťaté lebky zrastajú, roztrhané svalstvo si Hooperi priliepajú späť… prosto superhrdinovia sú degradovaní do pozície normálu.

Asherovi sa podarilo načrtnúť bezpochyby efektné kulisy – môžeme pravda uvažovať o tom, koľko vedeckej fantastiky a koľko fantasy sa skrýva v jeho prístupe, pretože vedecká motivácia zmienených bizarností ho príliš netrápi.

Sled zručne načrtnutých akčných scén striedajú pôsobivé obrazy. Žáner vedeckej fantastiky je osviežený pirátskou romantikou – Starí kapitáni sa schádzajú na ostrove, aby si to s Hoopom vybavili raz, definitívne a navždy. Svoje záujmy v hre však majú tiež Pradori, sršnia UI hľadá novú planétu (nuž prečo nie Spatterjay?), podivné tvory, ktoré doposiaľ slúžili Hooperom ako lodné plachty sa chystajú pri hlásiť o právo domorodej inteligentnej formy života, fanatická historička cíti príležitosť uchopiť dejiny v okamihu ich vzniku, zatiaľ čo surmovky žerú svačinky, lesklouni surmovky a pijavice lesklounov. Nad týmto chaosom vzájomne sa krížiacich záujmov sa ako božstvo vznáša Strážca – umelá inteligencia, monitorujúca Spatterjay.

Strhujúci dej v pôsobivých kulisách zaujme tiež nenápadným pootočením viacerých schém a správne dávkovanou paródiou. Hmyzoidní Pradori sú (až na výnimky) ochotní ku kompromisu, Strážcove robotické podmysle sa vyjadrujú a konajú ako vojaci v akčných príbehoch, najvýraznejšou individualitou knižky je vojnový vyslúžilec robot Snajpr. Pestré kulisy miestami nadmerne zatláčajú do úzadia vzťahovú stránku príbehu (takže viacero postáv úboho figúrkovatie) a zneprehľadňujú dej, Stahovač si však napriek tomu miesto medzi pozoruhodným novinkami oživujúcim schému space opier, bezpochyby zaslúži.


17. marca 2005
Miloš Ferko