Pravdupovediac mám z fantasy ság fóbiu – nekonečné cykly kníh s rozsahom min. 400 strán ma desia. Rozpitvávanie prostredia, siahodlhé opisy prírody, miestnych zvyklostí a oblečenia hrdinov… bŕŕ! :-) K Potomokom Amarida som preto pristupoval veľmi opatrne… no ono to nakoniec nebolo také zlé. Pravda, ani táto sága o originalite nepočula, ale je to séria troch samostatných románov, hrdinom sa dobre držia palce a ľahko sa to číta. Pre prirovnanie, je to ako to lepšie z bestsellerov Davida Eddingsa…
Potomkovia Amarida sú mágovia – Amarid bol totiž prvým z nich, bol to chlapík, čo objavil prirodzenú mágiu ľudskej rasy a spôsob ako ju posilniť. Amarid našiel krištály, ktoré dokážu koncentrovať vôľu a ako prvý sa spojil s jastrabom – čo je typický znak mágie Tobyn-Seru. Čarodejníci tejto zemičky chodia všade so svojimi zvieratkami – primárne sú to jastrabi a sovy, ale našiel sa aj taký, čo chodil s vlkom (na nechutné asociácie zabudnite ;-) Jednoducho, aby mohol Amaridov potomok čarovať, potrebuje, aby sa jeho myseľ spojila s myslením iného tvora…
Jastrabí a soví mágovia (a čarodejnice – emancipácia je potvora :-) chodia po krajine v zelených plášťoch, majú palice s krištálom na konci a chránia Tobyn-Ser. Je to ich poznávacie znamenie – a aj ich slabina. Práve tento fakt totiž niekto zneužil, zaútočil na obyčajných ľudí v takejto maske – a zničil dôveru bežnej populácie k Rádu Amaridových potomkov. Všetko sa kazí a je na hlavných hrdinoch, aby sa s problémami vyrovnali. Kľúčovou postavou je mladý (ale veľmi mocný) jastrabí čarodej Jaryd, do partie obľúbencov však čoskoro po začítaní zaradíte aj ďalších – skúseného Badena, krásnu Alaynu či svojhlavého Orrisa (podobnosť mena s hrdinom románu Miešanci je čisto náhodná ;-) Skrátka, je to klasická fantasy sága…
Román ma spočiatku vydesil – rozbiehal sa totiž dosť pomaly. Baden si prišiel po Jaryda k rodičom, presvedčil ho, že sa má stať mágom a spolu sa vybrali na Zhromaždenie Rádu, aby sa ukázalo, čo sa vlastne v Jarydovi skrýva. Putovali a putovali, rozjímali nad zmyslom života, vesmíru a vôbec… a mne tŕpli zuby. Našťastie sa však tempo rozprávania veľmi rýchlo zmenilo – dobré zlo nie je nikdy zlé ;-) Nepriateľ správne usúdil, že pod lampou býva najväčšia tma a tak sa dej knihy v podstate rozvíjal ako detektívka – kde čitateľ podozrieva každého, odhaduje a skúma slová a činy – aby bola nakoniec pravda aj tak niekde inde (vonku). Ale, to hľadanie nepriateľa bolo veľmi príjemné – čítať veci medzi riadkami je vždy milšie ako nekonečné popisy bojových scén, odseknutých hláv a vyvrhnutých čriev…
Ako som už bol povedal, „Potomci Amarida“ sú samostatným románom. Hrdinovia odhalia a zničia prvotnú hrozbu, aby sa mohli v pokoji sústrediť na problémy v ďalších knihách. To som tomuto dielku pripísal k dobru, na Eddingsových ságach mi vadila práve neuzavretosť – a obava, kedy vyjde ďalší diel. Takto je to v pohode, strávil som pár príjemných chvíľ čítaním a keď príde ďalší diel, pobavím sa znova. A kedy príde, je mi v podstate „šumafu“ ;-)
Hodnotenie – 7/10 (žiadna originalita, ale zhltol som to ako malinu – a to sa fantasy ságam v mojom prípade stáva málokedy)
Potomci Amarida, Coe David B, fantasy (FANTOM Print, orig. Children of Amarid, preklad Silvie Dudová, obálka Tomáš Kučerovský, brož., 460 strán, 209 Kč, ISBN 80–86354–20–2)