Prvé vydanie knihy H. G. Wellsa Neviditeľný v slovenčine

Keď skvelý román zosekáte na kosť

Neviditeľný
H. G. Wells - Neviditeľný muž

Kultový spisovateľ H. G. Wells je so svojimi románmi Stroj času, Vojna svetov a Prví ľudia na Mesiaci považovaný za jedného zo zakladateľov sci-fi. Jeho pohľad je dodnes považovaný za pesimistický. Nové vynálezy skôr odhalia ľudskú slabosť a schopnosť deštrukcie. V knihe Vojna vo vzduchu z roku 1908 opísal bombardovanie a vzdušné útoky. Na nešťastie sa predpovede splnili. Počas II. svetovej vojny vyšla reedícia s dodatkom: O tomto som hovoril! Vy prekliati blázni! Prvým prekladom jeho kníh do slovenčiny bola Vojna svetov. Po nej nasledovali Prví ľudia na Mesiaci a v roku 1947 vychádza v zošitovej edícii Neviditeľný. Dej je pomerne jednoduchý – do zapadnutej dediny Iping prichádza záhadný cudzinec, ktorý svojím neobvyklým vzhľadom a správaním sa vzbudí pozornosť miestnych obyvateľov. Cudzincom je vedec Griffin, ktorý sa stal po sérii pokusov prvým neviditeľným človekom. Namiesto uznania a pochopenia sa stáva vyhnancom, ktorý sa postupne prepadá na dno spoločnosti.


Ukážka z knihy

– Nemal ruku. Rukáv mal prázdny. Milosrdný Bože! Čo je to za človeka? – pomyslel som si s hrôzou. – Dozaista má umelú ruku a teraz si ju dal dolu. Ale potom… prečo má rukáv guľatý, keď v ňom nemal nič? Vtom som hlasito vykríkol a Neznámy prekvapene pozrel sa na mňa cez svoje veľké, tmavé okuliare, potom na svoj prázdny rukáv…

– Čo potom? – pýtal sa zvedavý farár.

– To je všetko. Nepovedal ani slova a strčil svoj prázdny rukáv do vrecka. – Ako to, že viete hýbať rukou, keď máte prázdny rukáv?

– Že mám prázdny rukáv?

– Áno, videl som!

– Teda tvrdíte, že ho mám prázdny?

Pristúpil ku mne. Vstal som. Opäť kýchol a mne sa zdalo, že pritom škrípe zlostne zubami. Zmeravel som od strachu, keď sa blížil ku mne.

– Vy ste povedali, že mám prázdny rukáv?

– Áno!

Potom kýchol a díval sa na mňa cez svoje veľké okuliare, ktoré sa strašidelne leskli pri svetle lampy. Potom opäť vytiahol z vrecka rukáv a pomaly, veľmi pomaly ho dvíhal proti mne prázdny…

– Nemáte v ňom nič, – povedal som mu. Musel som mu niečo povedať, lebo som nevydržal ďalej mlčať. – Pozrite sa! – povedal mi. Bol to strašný pocit a potom…

– Čo sa stalo potom? – prerušil ho farár vzrušene.

– Potom som zrazu pocítil, ako ma neviditeľné prsty chytili za nos.

Bunting sa hlasito rozosmial.

– Nemal v rukáve nič! – opakoval Cuss chvejúcim sa hlasom. – To nie je veru do smiechu. Tak som sa naľakal, že som ho v strachu odstrčil od seba a utiekol som.

– Divný prípad! – povedal farár zamyslene.

– Veľmi divný! – opakoval lekárnik.


Problémom vydania je, že pri čítaní cítiť, že redaktor sa s knihou nehral a vyhodil všetko, čo považoval za nepotrebné, aby vznikla skrátená verzia. Takáto prax je bežná dodnes a často sa objavuje v abridged verziách. V našich oblastiach sa vydavateľstvá zošitových románov a novinových príloh takouto praxou netajili. Vyznamenal sa ňou najmä Rudolf Štroch, ktorý na začiatku 20. storočia vydával skrátené romány Julesa Vernea a väčšinu z nich sa mu podarilo redukovať na tretinu. Dvojdielnu Cestu na Mesiac vydal na neuveriteľných 48 malých stranách. Podobne si počínali aj naši vydavatelia, ktorí nenechali nič náhode a text románu Neviditeľný „optimalizovali“ na 43 strán veľkosti A4. Dej takto zostal ohlodaný až na kosť, nezvýšilo miesto ani na niekoľko kapitol. Čitateľ má po prečítaní pocit, že vie, o čom kniha je, ale to je asi všetko. Vďaka neodborným zásahom dielo prišlo o množstvo zaujímavých pasáží a chýba mu aj ironický záver, taký typický pre Wellsove knihy.

Napriek tomu aj takéto knihy patria do fondu slovenskej fantastiky a možno niekoho v tejto „instantnej dobe“ zaujme. Preto ju OZ Zabudnuté knihy digitalizovalo a v takejto podobe je dostupná vo formáte PDF na stiahnutie na stránke Zabudnuté knihy. Rovnako je možné kúpiť si aj spracovaný e-book:

E-knihu Neviditeľný si môžete okamžite stiahnuť v Martinuse momentálne za 1 euro, pre podrobnosti kliknite na tento link


Údaje o knihe

Neviditeľný
Žáner: scifi
Autor: Herbert George Wells
Vydavateľstvo: Zabudnuté knihy
Rok vydania: 2023
Jazyk: slovenský
Počet strán: 52


5. apríla 2023
Igor Čonka
Zdroj informácií