První planeta smrti

Harrison Harry

Je zaujímavé, ako niektoré príbehy nestarnú. Prvú planetu smrti napísal Harry Harrison ešte v roku 1960, v období svojej „akčnej“ tvorby, v čase keď sa narodila aj „Krysa z nerez oceli“ (The Stainless Steel Rat). A rovnako ako Jim „Krysa“ diGriz zaujal čitateľov aj dobrodruh a profesionálny hráč Jason DinAlt, pre ktorého je hazard rovnako nutný ako vzduch. Harrison poslal DinAlta do najnehostinnejších častí vesmíru, pričom najdrsnejšie miesta mu označil ako… planéty smrti. A nechal ho tam, nech si poradí, ako vie. A Jason si poradil. Išlo mu predsa o prestíž hazardného hráča…

Niektorí čitatelia si Jason DinAlta môžu pamätať z prvého českého vydania, z roku 1991. Planéty smrti vtedy vyšli v AF167 v dnes neuveriteľom náklade 20 tisíc výtlačkov, no je to pochopiteľné, trh sa ešte len tvoril a v nás bol hlad po kvalitnej fantastike. A ňou napodiv Planéta smrti je, napriek nálepke akčnej sf a priehradke, v ktorej sedáva aj Mark Stone – v priehradke „oddychovka“. V tejto knihe sú totiž fakty, ktoré stavajú DinAlta vysoko nad „stounovské“ torpéda a vydesených vesmírnych pirátov. Planéty smrti tu boli skôr, nie je v nich ani troška vaty a sú nabité bleskovou akciou, záhadami a spravidla čiernym humorom. Postavy sú fantastické, no uveriteľné a – hlavne – nikdy nie sú nudné. A o to ide, nie?

Dej Prvej planéty smrti sa na vás vrhne ako vyhladovaný sup. Záhadní Pyrrania, ktorí najprv strieľajú a až potom sa rozprávajú, dajú Jasonovi návrh. Zveria mu do rúk neuveriteľnú sumu peňazí a chcú od neho, aby s ňou hral v kasíne. Hral a – hlavne – vyhral. Ak totiž DinAlt chce, vyhrá. A Pyrrania logicky očakávajú, že vyhrá… Ak by sa tak nestalo, boli by sklamaní a sklamaný Pyrran je horší ako odistený granát v uzavretej miestnosti. A tak sa Jason vrhá do hry, ktorá ho nakoniec dostane až na samotnú planétu Pyrrus, aby tam v záplave vraždiacej fauny a flóry odhalil, prečo sa kedysi rajská planéta zmenila na peklo. Pyrrus, ktorý DinAltovi ukáže, kde je jeho hranica možností…

Kniha je dokonalou ukážkou dobrodružnej akčnej sci-fi zlatého veku. Máte tu vesmírne lode nabité torpédami a lasermi, planétu, ktorá sa zbláznila a má svoje tajomstvo, hrdinských vesmíranov, ktorí si radšej prehryznú ruku, ako by mali ostať v pasci… Všetci majú blastery a pištole prekliato nízko a skôr, než začnú viesť filozofické úvahy, radšej si párkrát vystrelia. Záhady sa striedajú s akciou a všetko korunujú bleskové dialógy. Nemáte čas si vydýchnuť, knihu určite nepustíte z rúk skôr, než odhalíte tajomstvo Pyrranov.

A najlepšie na tom je, že kniha nestratí svoje čaro ani po dočítaní. Vďaka hrdinom a ich humoru si môžete knihu vziať do ruky kedykoľvek. Je to oddychovka najvyššej triedy a tak ju môžem pokojne doporučiť. Aj vďaka prekliato nízkej cene…

První planeta smrti, Harrison Harry, akčná sci-fi (FANTOM Print, orig. Deathworld 1, obálka Martina Pilcerová, preklad Lucie Awadová, brož., 206 strán, 99 Kč, ISBN…)


15. marca 2001
Rastislav Weber