Recenzia: Domeček krve a bolesti (komiks)

Domeček krve a bolesti

Bol raz jeden domček pre bábiky… Až na to, že to nebol obyčajný domček pre bábiky. S jeho zmajstrovaním pomáhal diabolský syn Stephena Kinga.


V detailne vyrezanom a opulentne zariadenom interiéri sa nachádzal muž, žena, i niekoľko detí. Keramické bábiky v plátennom oblečení pochádzajú z 19. storočia. V roku 1979 sa hračka ako nečakané dedičstvo ocitne v rodine Dealeyovcov: otca, matky a ich dcérky Alice. Naozaj je to ale iba hračka? Alica si domček okamžite obľúbi. Takže nečudo, že keď sa u otca prejavila pravá povaha, v rámci ktorej neváhal tvrdými päsťami manželke dávať jasne najavo, že nie je spokojný s tým, ako sa naňho niekedy pozerá alebo že nedajbože nahlas dýcha, začala malá Alica fantazírovať. Vysnívala si, že bábiky v domčeku sú živé.

Až na to, že ony boli živé naozaj. A tak zakaždým, keď otec mame znova krvavo „dohováral“, Alica pred zlou realitou unikla do domčeka. Zmenšila sa a dočasne sa stala jeho súčasťou. Bábiky ožili a správali sa k nej milo a pekne. Mala ich rada a tešilo ju tráviť čas v ich spoločnosti. Mohla síce z domčeku kedykoľvek odísť, ale prečo by to robila? Svet vonku bol krutý a bolo len otázkou času, kedy sa otec z matky preorientuje na Alicu.

Lenže nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá. O tom sa presvedčíme vďaka Josephovi Kentovi, ktorého životné peripetie začíname sledovať v roku 1826. Náhodou objaví jaskyňu a v nej… Kolesá osudu sa začínajú mrazivo otáčať naprieč desaťročiami, plynulo a bez zastavenia prechádzajú do 20. storočia a hľadajú si novú obeť, až ju nájdu v podobe Alice. Všetko je umne prepojené, každá desivá udalosť súvisí s minulosťou.

Odpustite dlhý úvod, ale niektoré príbehy je skrátka radosť čítať. Najprekvapujúcejšie na tomto komikse je, že hoci nesie všetky atribúty tvorby Joea Hilla (syna Stephena Kinga), ako sú temné a ponuré domy, ich úchylné obyvateľstvo, zvrhlý okultný sex, explicitné násilie, čierny humor a nečakané zvraty, Joe scenár tentokrát výnimočne nepísal. „Iba“ sa postaral o – nazvime to produkciu výsledného diela. S jeho prácami sme sa i v našich končinách stretli viackrát. Najväčšiu popularitu mu azda priniesla komiksová séria, ktorá vyšla v českom preklade ako Zámek a klíč, ale výborným renomé sa môžu pochváliť tiež komiksy Vánoční říše a Plášť.

Joe síce po otcovi zdedil chuť tvoriť knihy. Napísal romány Horns (v slovenčine vyšla pod názvom Rohy, Ikar, 2011) a Heart-Shaped Box (u nás dostupná v češtine ako Černá krabice, vydal Beta-Dobrovský v 2007) alebo zbierky poviedok 20th Century Ghosts (v češtine ako Bobby Conroy vstáva z mrtvých a jiné strašidelné příběhy, XYZ, 2013), Strange Weather (v češtine ako Divné počasí, Beta-Dobrovský, 2018) a Full Throttle (v češtine Na plný plyn, vydal Beta-Dobrovský v roku 2020), ale naozaj sa zdá, že s pribúdajúcimi rokmi definitívne (?) víťazí láska ku komiksovému médiu. Je to poznať už z toho, že založil sekciu Hill House spadajúcu pod Black Label spadajúcu pod DC. V rámci nej vyšiel jeho Košík plný hlav.

Teraz prišiel rad na Domeček krve a bolesti. Máme dočinenia so súhrnným vydaním uzavretej šesťdielnej série. Na prvé čítanie sa scenár môže javiť komplikovane, ale všetko má zmysel, logiku, svoje miesto. Chvíľu možno trvá, kým sa čitateľ naplno oddá svetu vytvoreným scenáristom Mikeom Careym, ale potom sa v domčeku a jeho okolí zabýva. Uvedomuje si, že by nemal, je to predsa tak strašne nebezpečné! Nedokáže si ale pomôcť, zakázané ovocie predsa odjakživa najviac chutilo.

Stávame sa svedkami permanentného odvíjania sa dvojice časových línií. Prvá sa začína koncom 70. rokov 20. storočia a druhá v prvej polovici 19. storočia. Postupne roky pribúdajú nielen Jonathanovi, ale aj Alici. Z dieťaťa sa stáva dospelá žena, no temnota na ňu nikdy neprestala čakať. Zo šikovne vystavaného scenára nie sú jasné vari len detaily ohľadom fungovania domčeka. Zjaví sa hneď počas prvej noci v detskom domove. Objavil sa len na okamih? Personál si ho nevšimol? Alicina spolubývajúca áno? Prečo personál nie? Ak si ho všimol aj personál, prečo ho dievčaťu toleroval a nevyhodil ho? Následne zase sám od seba zmizol? V nasledujúcich scénach sa totiž neobjavoval. Lenže akonáhle dej skočí dopredu, tak tam opäť je. Bol tam celý čas? Ak áno, prečo ho spolubývajúca nezničila, keď Alicu tak veľmi neznášala?

Na prvý pohľad je v domčeku všetko dokonalé, ideálne a podľa pravidiel. Ako Alica v ríši divov od Lewisa Carrolla (alebo Peter Pan, ktorého neskôr jedna postava číta potomkovi), aj „naša“ Alica uteká z jednej reality do druhej. Spolu s ňou však zisťujeme nemilé záležitosti: pod gýčovou fasádou sa ukrýva temné zlo striehnuce na prvú príležitosť, ako ublížiť nevinným. Čerstvo vypraté záclony, žiadny prach na drahom nábytku, majestátne prestretý kuchynský stôl. To všetko je ale len pozlátka. Akonáhle sa začne odlupovať, preniknú na svet skutočné farby a zámery domu. Ostatne, Čiernu izbu nemá len tak pre srandu.

Ilustrátor Peter Gross nie je žiadny nováčik, a to nielen vo svete komiksu všeobecne, ale ani v Careyho svete. Obaja páni – Američan aj Angličan – sú staré známe firmy. V minulosti spolupracovali na sériách Mezi řádky a Lucifer. Careyho štýl nie je za každú cenu poburujúci. Tvorí pekné obrázky, ktoré sú v ostrom kontraste s drsnosťou a úchylnosťami, aké píše Carey, ale zároveň ich Gross vizuálne drží na krátkej reťazi. Občas vymýšľa príšernosti, ktoré sa by sa nestratili ani u Lovecrafta a Clivea Barkera, ale nie je nevyhnutne explicitný, keď nemusí. Komiks má však samozrejme pekelne ďaleko ku komiksu pre deti a mládež. Vychádza v pevnej väzbe s prebalom. Súčasťou vydania sú bonusy: alternatívne obálky od Filipínčina Jaya Anacletou a Brazílčana Ivana Nunesa (Střet králů, Assassin´s Creed 3) a hŕstka textových špecialít (medailóniky autorov, rozhovor s nimi).

Je niečo dojemné, silné a autentické na tom, ako Joe Hill pokračuje v rodinnej tradícii. A tiež to, ako zo svojej čoraz vplyvnejšej pozície nezabúda na to, kým je a kto (a ako) ho vychoval. Neuzatvára sa do veže zo slonoviny. Naopak, je nápomocný mladým, začínajúcim talentom. Nemyslí len na seba, lež pomáha postaviť sa im na vlastné nohy a kryje chrbát žánrovým začiatočníkom, v ktorých drieme potenciál. A on ho cíti, pretože je syn svojho otca.

Hodnotenie: 80 %

Komiks V žáru smrti si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link


Domeček krve a bolesti (orig.: The Dollhouse Family)
Autor: Mike Carey
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2024
Ilustrácie: Peter Gross
Jazyk: český
Preklad: Jan Kukrál
Počet strán: 160
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom
ISBN: 978–80–7679–514–3


Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.

Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.


9. mája
Ivan Kučera
Zdroj informácií