Jack Herriman bol na prácu súkromného očka zjavne predurčený. Jeho otec, policajt, zahynul pri výkone služby a strýko je slávny fotograf miest činu. Jack proste nemohol pracovať ako cukrár. Ale takýto drsný vývoj prípadu nezvestnej dievčiny nečakal ani on.
BB/art sa špecializuje na postupnú kompletizáciu tvorby jedného z najvýznamnejších žijúcich komiksových scenáristov Eda Brubakera, ktorý píše ostré, realistické kriminálne trilery (Criminal, Velvet), pričom noir atmosféru rád implementuje aj do superhrdinských látok (Gotham Central). Vydavateľstvo si na koniec roka nechalo jeho chuťovku Místo činu.
Fanúšikovia budú akiste čakať ďalšie poleno so stovkami strán v tvrdej väzbe s prebalom, avšak Místo činu je „len“ paperback rozprestretý na skromných ani nie stotridsiatich stranách (z čoho desiatky strán tvoria bonusy, viac o nich nižšie). Aj z toho vidno, aký je Brubaker inteligent. Nehrá s falošnými kartami, neklame sám seba ani čitateľov. Ak chce vyrozprávať príbeh, tak ho vyrozpráva aj na menšom priestore. Nasilu ho nerozširuje o zbytočné dejové línie a iritujúce postavy, len aby bol hrubý.
Místo činu písal koncom 90. rokov, kedy mal čosi nad tridsať, takže dielo síce považujeme za jedno z jeho raných. Napriek tomu je prekvapivé, o akého vyzretého a múdreho autora už vtedy šlo. Místo činu získalo nomináciu na Eisnerovu cenu v kategóriách najlepšia miniséria a najlepší scenárista.
Už vtedy spolupracoval so svojimi (neskôr dvornými) kamarátmi: Michaelom Larkom a Seanom Phillipsom. Phillips tu zastával pozíciu inkera, s čím mu Lark jemne vypomohol. Lark sám následne stál za ilustráciami. Tieto mená sú dnes pojmy a páni samotní žijúce legendy. Brubaker s nimi následne pracoval na Fatale, Zatmívačke, sérii Captain America: Zimní voják alebo na Zabij, nebo budeš zabit.
Ako to už v noir býva, čím bližšie je vysvetlenie, tým viac detektívovo telo „zdobia“ modriny, jazvy, krvou presiaknuté obväzy, podliatiny. Lark si to užíva, aj keď to asi nie je správne slovo. Užíva si najmä výpravu. Dej je umiestnený do San Francisca, ktoré je vizuálne atraktívne, podmanivé americké mesto. Vyzerá inak, než sprofanované veľkomestá ako New York či Los Angeles. Typicky strmé ulice, v diaľke sa črtá Alcatraz. Nesmie chýbať legendárny most známy z každého filmu, ktorého dej je umiestnený do jedného z najväčších kalifornských miest. Vyzdvihnúť treba autora farieb Jamesa Sinclaira (John Constantine, Hellblazer: Dobré úmysly), ktorý ponurý príbeh zahalil do hmly tajomstiev. Tieto majú tendenciu ničiť ľudské životy a spôsobovať tragédie, z ktorých sa preživší do smrti nespamätajú.
Komiks viacerí považujú za to najlepšie, čo Brubaker stvoril. To je pri pohľade na jeho portfólio azda prehnané tvrdenie, keďže čo titul, to pojem. Faktom ale je, že ide o skutočne bravúrne dielo. Za svojho osobného favorita ho považuje aj iný legendárny komiksový scenárista – Brian Michael Bendis, tvorca istým spôsobom prelomového komiksu Alias o Jessice Jones. Bendis je aj autorom rázneho dvojstranového úvodného slova z Místa činu.
Medzi temer tridsiatimi stranami bonusov nájdete obálky a najmä krátky komiks o tom, ako neočakávane sa niekedy vie zvrtnúť sledovačka. Historicky prvý raz sa tu predstavil hlavný hrdina Místa činu. Tento komiks totiž bol pôvodne plánovaný ako súčasť rozsiahlej ságy, pričom každá časť mala obsahovať vyšetrovanie ďalšieho prípadu. Túto víziu sa však z rôznych príčin nepodarilo zrealizovať. Súčasťou bonusov je i Brubakerovo spomínanie na svoje začiatky.
Hrdina je mladý, nie stopercentne skúsený. Nedostatok praktických poznatkov však bohato kompenzuje kontaktmi na polícii, zápalom pre vec, inteligenciou a mladistvým, dôveryhodným zjavom. Slušne vystupujúceho a oblečeného mladíka, ktorý vyzerá ako študent vysokej školy, nikto z niečoho nekalého neupodozrieva. Uvedomuje si, že jeho sila nie je v kondičke, nemeria dva metre, neovláda bojové umenia a o strelných zbraniach nechce ani počuť. Na rozdiel od neskorších scenáristových hrdinov ho môžeme vnímať ako kladnú postavu, ba dokonca ako nevinného sympaťáka. Ešte to len všetko príde, tá zatrpknutosť prameniaca z pochopenia, že nie všetkých dokáže zachrániť. Všetko kriminálne svinstvo, ktorého sú ľudia schopní, ho ešte nestihlo ovplyvniť, pošramotiť, pošpiniť. Má ďaleko k cynickému mizantropovi. Hoci, ak by vznikli ďalšie diely, pravdepodobne by sa ním stal.
Autori kvalitných detektívok musia byť výbornými psychológmi. Vedia, že za zločinmi, aj najbrutálnejšími, stoja ľudia z mäsa a kostí, ktorých k ohavným skutkom prinútili emócie, túžba po láske, peniazoch, sexe. Človek čaká komplikované rozuzľovanie a nakoniec je to „len“ sivá realita každodenného života. Brubaker to vedel už v začiatkoch svojej tvorby. Azda je taký obľúbený aj vďaka tomu, že hoci píše o policajtoch, súkromných detektívoch, superhrdinoch a špiónoch, nikdy ich nezabudne charakterizovať skrz jednoduché, obyčajné ľudské vlastnosti, črty a chyby, ktorým rozumieme všetci. Vďaka tomu je Místo činu presvedčivé, uveriteľné a citovo podmanivé dielo, z ktorého vám bude smutno. Aj keď to tak asi neznie, je to poklona.
Hodnotenie: 80 %
Místo činu (orig.: Scene of the Crime)
Autor: Ed Brubaker
Vydavateľstvo: BB/art
Rok vydania: 2022
Ilustrácie: Michael Lark
Jazyk: český
Preklad: Richard Klíčník
Počet strán: 128
Väzba: lepená v mäkkých doskách
ISBN: 978–80–7595–616–3
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.