Ďalší prírastok do sveta slovenského komiksu je vždy očakávaný s istou dávkou nadšenia a zvedavosti, najmä ak ide o dielo s globálnymi ambíciami. Komiks Nukleus, ktorý vytvorili slovenskí autori Martin Jurík (scenár) a Martin Luciak (kresba), vyvoláva však trochu rozporuplné pocity. Zatiaľ čo niektoré aspekty príbehu a výtvarnej stránky majú potenciál zaujať, iné sa zdajú nevyužité. Tento sci-fi komiks vyšiel v roku 2024 vo vydavateľstve Artis Omnis a rozpráva príbeh o chlapcovi, ktorý sa stretáva s mimozemšťanom menom Nukleus, pričom sa ocitá v spleti zložitého vnútorného boja, ako aj vonkajších výziev.
Príbeh sa točí okolo chlapca menom Ray, ktorého život je prepletený smútkom po otcovej smrti, šikanou v škole a problémami v rodine. Toto sú bežné témy pre mnoho mladých čitateľov zápasiacich s podobnými problémami, čím by sa mohli ľahšie stotožniť s hlavným hrdinom. Do deja zasahuje tajomný mimozemšťan Nukleus, ktorý pomáha Rayovi vysporiadať sa s nástrahami života.
Jedným z najväčších prekvapení pre slovenského čitateľa je, že príbeh sa neodohráva na Slovensku, ale vo fiktívnom americkom malomeste. Tento krok autori zvolili pravdepodobne kvôli ambíciám preraziť na zahraničnom trhu, čo je pochopiteľné, no zároveň to ochudobňuje slovenského čitateľa o možnosť vidieť miestne reálie a kultúrne kontexty. Na druhej strane, tento krok môže byť vnímaný ako snaha osloviť širšie publikum. Zanecháva však otázku, či by komiks nebol ešte silnejší, ak by sa odohrával na Slovensku.
Napríklad hlavný hrdina Ray s kamarátom Benom, ako aj iné postavy, by pokojne mohli mať univerzálne slovenské mená existujúce aj v zahraničí – také mená majú napríklad aj samotní autori. Názov mesta, z ktorého pochádzajú, pôsobí familiárne a zároveň univerzálne. Keďže na Slovensku máme Sobrance, môžeme mať aj Severance, malé mesto učupené na severe Slovenska. Iné je to už ale s mestom Alphaville, ktoré by asi nechcelo nosiť poslovenčený názov Áčkovo. Pre slovenské deti by dej mohol byť postavený do blízkosti Jaslovských Bohuníc alebo Mochoviec a celý príbeh by mal odrazu úplne nový rozmer. Miesto, ktoré naše deti môžu navštíviť, stotožniť sa s ním a aj sa oň viac zaujímať.
Časové obdobie príbehu tiež zostáva v mnohom nejasné. Kombinácia starších technológií, ako sú spotrebiče a autá z 60. až 80. rokov, a moderných prvkov ako internet, vytvára zmiešané signály o tom, kedy sa dej odohráva. Tento nejasný časový rámec môže čitateľa miasť a odvádzať pozornosť od samotného príbehu.
Samotná zápletka komiksu je klasickým príbehom o mladom outsiderovi, ktorý nachádza svoj vnútorný potenciál a silu prostredníctvom mimoriadnej udalosti – v tomto prípade príchodom Nuklea. Tento koncept však neponúka nič zásadne nové alebo prekvapivé. Komiks sa spolieha na známe motívy, ktoré sme už videli v iných príbehoch o superhrdinoch či mimozemšťanoch, čo ho robí predvídateľným.
Niekomu môže prekážať aj vulgárnosť, ktorá sa pre danú cieľovú skupinu určite dala napísať aj miernejšie. Rovnako aj krutosť niektorých scén nie je celkom vhodná pre desaťročné deti. Miestami sa v texte nachádzajú cudzie slová, ktoré deťom bude tiež potrebné vysvetliť.
Výtvarná stránka komiksu má svoje silné momenty. Martin Luciak priniesol do komiksu vizuálnu precíznosť a remeselnú zručnosť. Kresby sú detailné a akčné scény sú dobre zachytené. Keďže komiks je smerovaný svojím príbehom najmä na chlapcov, farby sú živé a kontrastné, pripomínajúce staré komiksy a základnú farebnú škálu. Občas sú však farebné kombinácie nešťastne zvolené a ilustrácie sú tak jednoliate.
Jedným z najpozoruhodnejších aspektov komiksu je jeho snaha priniesť čitateľom zaujímavé vedecké a historické fakty. Táto edukatívna vrstva komiksu je nenásilná a prirodzená, čím obohacuje čitateľský zážitok, najmä pre mladších čitateľov.
Komiks Nukleus je ambicióznym pokusom o vytvorenie slovenského sci-fi príbehu, ktorý by mohol zaujať čitateľov, no niekedy je hrať na globálnu kartu možno trochu na škodu. Komiksový trh je v zahraničí veľkým žralokom a Slovensko má predsa len iba sladkovodné ryby. Autori majú jasné ambície, no na to, aby sa im podarilo preraziť na medzinárodnom trhu, potreboval by komiks viac inovácií.
Komiks si, napriek všetkému, rozhodne zaslúži pozornosť. Ponúka nielen vizuálny zážitok, ale aj intelektuálnu výzvu. Osloví nielen fanúšikov sci-fi, ale aj tých, ktorí hľadajú hlbšie zamyslenie nad otázkami slobody, technológie a ľudskosti. Autori Martin Jurík a Martin Luciak odviedli slušnú prácu a vytvorili dielo, ktoré určite zanechá stopu na slovenskej komiksovej scéne. Nenechá čitateľa ľahostajným a možno ho donúti zamyslieť sa nad tým, čo je jadrom – nukleom – každého z nás.
Hodnotenie: 70 %
Komiks Nukleus si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link
Nukleus
Žáner: sci-fi, komiks
Autor textu: Martin Jurík
Autor ilustrácií: Martin Luciak
Vydal: Artis Omnis
Rok vydania: 2024
Väzba: pevná
Počet strán: 111
ISBN: 978–80–8201–227–2