Recenzia – Pavel Renčín: Vězněná (audiokniha)

Vězněná

Pavel Renčín sa s knihou Vězněná suverénne vnoril do žánru, ktorý je v českej literatúre zriedkavý. Kniha vyšla v roku 2015 vo vydavateľstve Argo, no teraz, takmer po dekáde, si tento temný psychologický thriller s hororovými prvkami môžete vypočuť aj ako audioknihu. Tá vás okamžite vtiahne do pochmúrnej atmosféry šumavských lesov, kde sa odohráva príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami, ktoré však autor podáva úplne novým pohľadom.


Vězněná ako psychologický thriller s hororovými prvkami je dôkazom toho, že česká literatúra sa môže úspešne vydať aj na ponurejšie chodníčky. Hoci je tento žáner je u našich susedov zriedkavejší, Renčín ukázal, že má schopnosti vytvoriť príbeh, ktorý v ničom nezaostáva za zahraničnými dielami. Jeho spôsob, akým pracuje s temnotou, psychológiou a desivými prvkami, je skutočne jedinečný. Kniha si svojou atmosférou a rozprávačskými zvratmi nájde miesto nielen v srdciach fanúšikov hororu, ale aj medzi čitateľmi, ktorí oceňujú literatúru s hlbokým psychologickým presahom. Príbeh zasadený do reálneho prostredia Šumavy pridáva dielu nielen autentickosť, ale aj akýsi pocit blízkosti – miesto, ktoré môže byť známe mnohým čitateľom, sa stáva scénou pre skutočné hrôzy. Tento kontrast medzi bežným a desivým je jedným z najväčších ťahákov knihy.

Protagonistom je tu stredoškolský učiteľ Martin. Trpí nočnými morami a záhadnými výpadkami pamäte. Tie ho postupne vedú ku spochybňovaniu vlastnej príčetnosti. Martin sa zamýšľa, akú rolu zohral v smrti mladej dievčiny, ktorá ho prenasleduje. Paralelne s Martinovým príbehom sledujeme príbeh malej Máji. Tá sa vydáva na prázdniny do Šumavy netušiac, že jej osud sa fatálne zvrtne. Dve zdanlivo oddelené časové línie sa začnú preplietať, aby vytvorili strašidelný a napätím nabitý príbeh. Tým, že odhaľuje len malé časti deja, postupne spája dve na prvý pohľad nezávislé línie. Je to práve toto postupné odkrývanie pravdy, čo z Vězněnej robí nezabudnuteľný zážitok – čitateľ či poslucháč je neustále napätý a netrpezlivo očakáva, čo bude nasledovať.

Vypočujte si ukážku z audioknihy Vězněná

Renčínova schopnosť budovať dusivú a mrazivú atmosféru je neprekonateľná. Kniha vás pohltí až tak, že budete mať pocit, akoby ste sa sami ocitli v koži hlavných postáv. Autor sa nevyhýba surovým, násilným scénam, no viac než brutálne obrazy je to práve psychologická stránka príbehu, ktorá vás emocionálne zomelie. Postavy sú veľmi dobre vykreslené, najmä Martinov vnútorný boj s vlastnou mysľou a pochybnosťami. Jeho postupný pád do šialenstva je fascinujúci a strašný zároveň.

Renčín sa inšpiroval prípadom Huberta Pilčíka, sériového vraha z povojnového obdobia, ktorého hlava bola z neznámych príčin oddelená od tela a je do dnešného dňa uchovaná v liehu. Skutočnosť, že kniha vychádza z reálnych udalostí, pridáva príbehu ešte väčšiu hĺbku a hrôzu. Čitateľ si uvedomuje, že zlo, ktoré sa v knihe odohráva, nie je len literárnou fikciou, ale môže byť skutočnou nočnou morou.

Niektorým poslucháčom môže prísť záverečná časť príliš fantastická a menej realistická, čo môže oslabiť strašidelnú silu celého príbehu. No i napriek tomu ide o majstrovsky napísaný príbeh, ktorý v mysli zanecháva nezodpovedané otázky, napríklad, z akých príčin sa z ľudí stávajú monštrá.

Vězněná je kniha, ktorá si stále zaslúži pozornosť fanúšikov psychologických thrillerov a hororov. Jej temnota, desivá atmosféra a prepracované postavy z nej robia výnimočný titul na českej literárnej scéne. Tento román vás chytí a nepustí až do poslednej kapitoly. Pre citlivejšie povahy však odporúčam príbeh počúvať za denného svetla!

Toho roku kniha vyšla aj ako audiokniha vo vydavateľstve OneHotBook. Svojím prednesom dodali príbehu tú správnu desivú atmosféru Jakub Gottwald a Tereza Císařová. Postarali sa o to, že sa budete cítiť ako priami účastníci desivého deja. Ich interpretácia zaručuje nezabudnuteľný zážitok z počúvania, ktorý vás vtiahne do pochmúrnych zákutí šumavských lesov a pokrivenej psychiky. Svojimi hlasmi interpreti prenášajú poslucháča hlbšie do príbehu, čím zintenzívňujú pocit izolácie a strachu majstrovsky vybudovaný Pavlom Renčínom. Audiokniha tak ponúka ďalšiu vrstvu zážitku, kde výkony hercov pridávajú k už tak silnému textu ďalšiu emocionálnu hĺbku.

V konečnom dôsledku je Vězněná dielo, ktoré stojí za prečítanie či vypočutie. Tento príbeh vás nenechá chladnými a zanechá vo vás hlboký dojem. Pavel Renčín dokázal, že horor nemusí byť len o strašidelných príšerách a nadprirodzených javoch, ale že skutočná hrôza môže prameniť aj z našich vlastných myslí a zážitkov. Kniha tak ponúka nielen napätie a strach, ale aj psychologickú hĺbku, a tým ju povyšuje nad bežné hororové diela. V kombinácii s výbornou audioknihou je Vězněná zážitkom, ktorý by nemal ujsť žiadnemu milovníkovi temnej literatúry.

Hodnotenie: 100 %

Audiokniha Vězněná je okamžite dostupná na Audiolibrix

Audioknihu Vězněná si môžete okamžite stiahnuť napríklad aj v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link


Vězněná
Žáner: thriller, horor
Autor: Pavel Renčín
Vydavateľestvo: OneHotBook
Rok vydania: 2024
Formát: MP3 na stiahnutie (618 MB)
Dĺžka: 11 h 14 m
EAN: 8594169486840


6. novembra
Lia Paugsch
Zdroj informácií