Snažil som sa odhaliť mechanizmus, na základe ktorého vznikol najnovší film zo sveta Hviezdnych vojen. Či to spôsobilo zlaté teliatko v správnej rade Disney, štvorica podpísaná pod scenárom alebo sám J. J. Abrams, ktorého uniesli Mandaloriani a vymenili ho za tupý klon.
Vyzerá to však iba na produkčnú metódu, ktorá sa bežne používa pri seriáloch. A Abrams ju použil očividne pod tlakom akcionárov Disney, ktorých vydesili tržby Posledných Jedošov (2017) a sóla pre Sola (2018). Zadanie znelo: Žiadne experimenty, stavíme na istotu, najlepšie na absolútnu.
V seriáloch to vyzerá tak, že raz za čas dostaneme epizódu, ktorá je poskladaná z archívnych záberov. Jej výroba je lacná a poskytne presne toľko priestoru pre reklamy ako normálny diel.
Vzostup Skywalkera je tiež o tom. O skladaní použitých vecí. Na prvý pohľad sú z archívu vytiahnuté iba scény s Leiou (Carrie Fisher zomrela v roku 2016), ale v skutočnosti je recyklované úplne všetko. Sú tu identické prostredia (púšť, džungľa, imperiálny križník zvonka a zvnútra, generické mesto, Tatooine aj Endor), znova ide o hľadanie čarovného predmetu, opäť sa dej posúva od náhody k náhode, rovnaká je choreografia súbojov (mečmi aj stíhačkami) a došlo dokonca rovno na recykláciu hrdinov (kladných aj záporných). Vedú sa totožné dialógy, riešia sa totožné dilemy a dochádza k rovnakým záverom.
Spočiatku som v kine len neveriacky krútil hlavou, neskôr som otupel a z letargie ma nevytrhol ani hlučný záver. Film, v ktorom emócie vykresali len dve postavy, z toho jedna kompletne chlpatá a druhá kovová, nie je veľmi dobrou vizitkou predovšetkým pre režiséra. Pretože niečo ide na vrub (ne)hercom, veľa scenáru, ale aj prevarená kaša by mohla byť chutná – ako ukázala Epizóda VII: Sila sa prebúdza – keby ju varil režisér pri zmysloch. Tu však chýba rázny ťah na bránku, ktorým bol Džejdžej povestný. Jeho spielbergovská hravosť pri práci s rodinnými vzťahmi šla na dovolenku a nejasnosť väzieb medzi postavami to už len zaklincovala. Raz boli spárovaní títo dvaja, potom mu pridelili rovnofarebnú partnerku, aby boli spokojné rasové odbory a nakoniec sa objímal rovno v trojke, pretože už ani šľak nevedel, kto je na čej strane.
Vzostup Skywalkera je ako jukebox (pre mladšie generácie playlist) s náhodným výberom piesní (scén), s ktorým ste zavretí na dlhý, predlhý čas. Všetky hity ste už počuli a náhodné zoradenie vám ďalšiu radosť neprináša.
Až by som povedal, že keby v rovnakom čase neprišiel Jon Favreau so sviežim Mandalorianom, vo svete Star Wars by práve zhasol aj posledný svetelný meč.
Star Wars: Vzostup Skywalkera (orig.: Star Wars: The Rise of Skywalker)
Výroba: USA, 2019, 142 min
Réžia: J. J. Abrams
Scenár: J.J. Abrams, Derek Connolly, Chris Terrio, Colin Trevorrow
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: John Williams
Hrajú: Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Carrie Fisher, Ian
McDiarmid a iní.
Metahodnotenie 12/2019
- Fandom.sk: 40 %
- Csfd.cz: 67 % (4433 hodnotení)
- Rottenttomatoes: 57 % (kritici), 86 % (diváci)
- IMDB: 7/10
Recenzent Rastislav Weber je otcom Fandom.sk (od roku 1999) a jeho súčasnou sivou eminenciou. Má načítané stovky fantastických kníh (číslo sa blíži k dvom tisíckam) a svoje dojmy občas sprostredkuje v recenzii. A aby autori nešomrali, že nevie, čo kritizuje, má na konte aj jeden román a desiatky poviedok publikovaných v rôznych antológiách a zborníkoch.
Pod týmto linkom nájdete články od Rastislava Webera na Fandom.sk.