Vladimír Šlechta, hviezda českej fantastiky, stavia z písmen dva svety.
Sága Krvavého pohraničí je fantasy indiánka a jednotlivé príbehy majú väčšinou westernový základ. V prvých knihách sa stavalo aj na odhaľovaní tajomstva à la Indiana Jones, ale za dvadsať rokov je Pohraničí preskúmané do posledného stromu a príbehy sa menia z dobrodružných skôr na detektívne s nádychom telenovely.
Svet Všechno na Mars je iný. Kulisy tvorí postkatastrofická Európa a jednotlivé príbehy zachytávajú rôzne časové obdobia Po. Väčšina sa síce odohráva koncom 23. storočia, ale aj niektoré z novších kníh (Emma z umírajícího města, 2013) zachádzajú dejom bližšie k Apokalypse. Zničená Európa, v ktorej preživší budujú novú civilizáciu, poskytla Šlechtovi lepšiu oporu ako Krvavé pohraničí. Prakticky každý príbeh je mixom odhaľovania (veľmi prepracovaných) tajomstiev, dobrodružstva, akcie a humoru. Tajomstvo minulosti a vtip posúvajú tento svet kvalitatívne vyššie – Šlechta môže glosovať aj naše „reálne“ (pre hrdinov historické) udalosti a robí to veľmi dobre.
Najnovší titul Tajná historie Bornnu (2018) nie je až taký nezávislý ako predošlé knihy. Čítať samostatne sa dá, má svoj začiatok aj koniec, ale nadväzuje na veľké množstvo dejových línií, ktoré boli opísané v predošlých knihách.
Ak máte o príbehoch majora Oggerda, vyjednávača Goweryho Finka a technológa Hal Harga aspoň hrubú predstavu, bude vám stačiť, ak si pred Tajnou históriou oživíte spomienky Lovcami přízraků (2015) a Keltskou bránou (2012). Ideálne je doplniť ich aj novou zbierkou poviedok Já, Gowery (2017), hlavne poviedkou Rýnský cedník.
Úplne nevyhnutnou predohrou je ale kniha Emma z umírajícího města. Tá sa síce odohráva pred sedemdesiatimi rokmi, ale kým na Keltskú bránu nadväzuje Tajná historie chronologicky, zápletka je priamym pokračovaním tej z Emmy.
Veľká časť deja oboch kníh sa totiž točí okolo online RPG hry. Priamym potomkom World of Warcraft sú Elfinky & Orkové z Emmy a následne Archangelia z Tajnej histórie Bornnu. V najnovšej knihe Gowery spomínanú hru aj hrá a vy s ním prechádzate všetkým, od vytvorenia postavy, cez expenie, strom povolaní a využívanie predmetov až po spoločné výpravy v gildách. Pěnkavka Gowery vám hru opisuje tak, akoby ste sa dívali na monitor iného hráča. Konkrétne na jeho alter ego, elfku liečiteľku Vyvyjen.
Kým si to neprečítate sami, môže vám dej situovaný do počítačovej hry pripadať zvláštny. Ale príbeh umne kombinuje záhady reálneho Bornnu s jeho virtuálnou realitou a chvíľami sa pristihnete, že očami tlačíte Goweryho, aby sa konečne znova pripol k hre, využil ten parádny legendárny predmet a „vykydlil“ nejaký ten dungeon. A nemusíte byť ani fanúšikom RPG hier. Je to podané „Goweryho štýlom“, autentickou a vtipnou formou rozprávania do denníka. Hrdina ošomre všetko, na čo mu padne zrak, a vám sa svet hry Archangelia zhmotňuje pred očami.
Tajná historie Bornnu je označená ako prvý diel tetralógie Poslední velkoměsto. Autor však v doslove vysvetľuje, že je to v skutočnosti samostatný prequel trilógie. Čo by nebolo zlé, výraznejší dejový oblúk si už predsa len vyžiada viac priestoru, než poskytuje hra na hrdinov. Aj keď tá beží na technológiach z Veku zázrakov a niekedy vám poskytne až príliš živý zážitok. Prípadne mŕtvy. Nechať zomrieť svoju virtuálnu postavu sa nevypláca…
Tajná historie Bornnu (Poslední velkoměsto 1)
Žáner: science fiction Autor: Vladimír Šlechta
Vydavateľstvo: Brokilon
Rok vydania: 2018
Väzba: brožovaná
Počet strán: 304
Jazyk: český
ISBN: 9788074564307