Toto je jeho hostina. A oni sú hlavný chod.
Producent Robert Shaye bol po skvele hodnotenej, úspešnej a grandióznej trojke na pekelnom koni. Cítil sebavedomie, narástol mu pestrofarebný hrebienok a takto chodil nadšene po smetisku, naparoval sa, zobkal všetko, čo uznal za vhodné. Nikto si naňho netrúfol, lebo vedel, že je len otázka času, kedy sa Bob vytasí so štvorkou. A skutočne. Prišla rok po trojke.
Štvrtý diel pre mňa osobne tvorí spolu s trojkou a päťkou akúsi voľnú trilógiu Elm Street. Sú to diely veľkolepé, plné trikov, desiatok vynaliezavých megadrastických vrážd, pomerne neviditeľných obetí, rýchleho spádu, sviežeho tempa a pekelne temnej atmosféry. Priznám sa, že ak dôjde reč na konkrétne diely, práve tieto tri mi pripadajú ťažko až nijako rozlíšiteľné. Akoby sa odmietli od seba odlišovať. Poznám jednotku. O dvojke viem, aká bola hrozná. O sedmičke viem, že v nej Craven, Langenkamp a Englund hrali samých seba. Ale trojka, päťka a dnešná štvorka splývajú v jednu hmlistú nočnú moru.
Wes Craven (opäť) vzal nohy na plecia a ufujazdil zo scény tak rýchlo, ako sa len dalo. O scenár sa namiesto neho postarali bratia Wheatovci (Mucha II, Ewoks: The Battle for Endor, Čiernočierna tma) a Brian Helgeland (neskôr Tajomná rieka, L.A. – Utajené skutočnosti, Odplata). Režisérom sa stal Renny Harlin. Dravý Fín vtedy však ešte len skromne a potichu začínal; doby Cliffhangera, druhej Smrtonosnej pasce a Zradnej hlbočiny mal ešte iba pred sebou. A za sebou polokultový, jemne béčkarský, zato husto atmosférický horor Väznica s budúcim Aragornom v hlavnej úlohe.
Štvorka si je až príliš istá sama sebou. Je pomerne predvídateľná a stereotypná a ide v nej podstate výlučne o vraždy. Vidno to i na slabom kastingu, v ktorom sú všetci akceptovateľní, ale nikto nevybočuje z radu ako v minulosti Heather Langenkamp, Patricia Arquette, Laurence Fishburne alebo tvrďák John Saxon. Kým scenár trojky bol o posledných deťoch z Elm Street, hrdinami štvorky je nová generácia. Z preživších sa (aspoň na chvíľu) vracajú Ken Sagoes ako Kincaid, Rodney Eastman ako Joey a Tuesday Knight ako Kristen. Tú v trojke hrala Patricia Arquette, v štvorke teda došlo k preobsadeniu. Štafetu po nej následne v priebehu deja preberá Alice v podaní Lisy Wilcox.
Hoci je štvorka riadne ostrá, nepripadá vám až taká nechutná ako trojka. Napriek tomu v nej narazíte na viacero brutalít, ako je „drvenie chrobákov“, „vysatie tela“, „dvíhanie činiek“ alebo sa pozrieme bližšie na zúbok Freddyho jedálničku.
Ako je dobrým zvykom, i v tejto časti sa Robert Englund objavil aj v cameu bez masky. Tu konkrétne ako zdravotná sestra. Naopak, kým doteraz sme sa v každom novom diele dozvedeli niečo nové o Freddym a jeho minulosti, tu tento prvok absentuje.
Štvrtá Nočná mora v Elm Street je v rámci série svojím spôsobom klasika: neurazí, no zároveň ani nevybočuje z toho, na čo sme zvyknutí. Za túto jej neprekvapivosť by ju mnohí radi kritizovali, ale po tom, čo predviedla dvojka alebo šestka, by sme za stereotyp štvorky vlastne mali byť vďační.
Nočná mora v Elm Street 4: Vládca snov (orig.: A Nightmare on
Elm Street 4: The Dream Master)
Žáner: horor
Výroba: USA, 1988, 93 min.
Réžia: Renny Harlin
Hrajú: Robert Englund, Rodney Eastman, Danny Hassel, Andras Jones, Lisa Wilcox
a ďalší.
Súvisiace linky
Retro: Nočná mora v Elm Street
Retro: Nočná mora v Elm Street 2: Freddyho pomsta
Retro – Nočná mora v Elm Street 3: Bojovníci zo sna
Všetky články rubriky Retro nájdete pod týmto linkom.
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.