„Niekedy sa musí chlap najskôr stratiť, aby sa našiel.“
Štvorica mužov z mesta na víkend vyráža do vzdialenej divočiny splaviť dravú rieku. Okolitá nádherná príroda tu už onedlho nebude – všetko skončí pod vodou priehrady. Vidina bezstarostnej soboty a nedele sa však uprostred nedostupných hôr čoskoro zmení na boj o holý život.
Niektorým sa možno nebude pozdávať zaradenie Vyslobodenia do rubriky Retro. Nie je to sci-fi a rozhodne to nie je ani fantasy. O horor sa to na viacerých miestach obtiera, ale keď sa povie horor, spomeniete si predsa len na stovky „žánrovejších“ kúskov.
Vyslobodenie napriek tomu bez debaty do hororu patrí. Konkrétne ide o podžáner hixploitation, v ktorom to uprostred hôr alebo na vidieku schytáva skupina ľudí z veľkomesta. Často ide o spočiatku nevinný výlet do lesov, kde sa z rôznych dôvodov skupina stane obeťou miestnych lazníkov, ktorí ich po jednom zabíjajú, pričom vylúčený nie je ani kanibalizmus.
Keď sa dnes povie hixploitation, vynoria sa divákovi v mysli spomienky na sériu Pach krvi, Dom tisícky mŕtvol alebo Wolf Creek. Avšak faktom je, že hixploitation začínal nevinnejšie a menej brutálne. V tom čase sa do diváckeho povedomia hixploitation okrem Vyslobodenia dostal vďaka o rok starším Straw Dogs Sama Peckinpaha (tiež civilizovaní mestskí ľudia verzus primitívni sedliaci plus scéna znásilnenia) a dva roky mladšiemu Texaskému masakru motorovou pílou. O päť rokov prišiel ďalší braček – Cravenove Hory majú oči.
Na úspech Vyslobodenia sa pokúsilo nadviazať viacero spriaznených titulov, ale ako Just Before Dawn, tak ani vojensky ladená Južanská pohostinnosť sa slávnemu staršiemu súrodencovi nevyrovnali. Arogantné obete v hixploitationoch si v mnohých prípadoch bolesť zaslúžia a výnimkou nie je ani štvorica z Vyslobodenia. Pôvodných obyvateľov miesta, ktoré navštívia, urážajú, ponižujú, sú im na smiech. Nie je to síce prehnane explicitné, ale určite to nie je ani pekné. Treba však povedať, že vec, ktorá sa im v lesoch stane, nakoniec nesúvisí s ich počiatočným správaním sa k sedliakom v úvode, ale ide o náhodný (zlo)čin. Proste sa len ocitli v nesprávny čas na nesprávnom mieste.
Po kastingovej stránke sa najviac hovorí o postave Lewisa. Sebavedomý machoo, všade bol a všetko videl, svoje znalosti a schopnosti dokáže ostatným prezentovať prirodzene, akoby po nich túžili. Ak niečo prekoná jeho mozog nabitý informáciami, tak potom už len dokonalé telo. Každý normálny herec musel túžiť po obsadení do tejto skvelej, výnimočnej postavy, možno jednej z najatraktívnejších postáv desaťročia. Burt Reynolds (ktorý nás 6. 9. 2018 navždy opustil vo veku 82 rokov) je v nej presný, dokonalý a ukážkový. Ako prvý som videl film, až potom som čítal knižku. No aj keby to bolo naopak, vždy by som si Lewisa predstavoval s tvárou (a telom, ehm) Burta. Napriek tomu opatrne dúfam, že sa raz dočkám kvalitného remaku a už teraz sa teším na herca, ktorý si užije túto rolu.
Bolo by ale neférové tvrdiť, že ostatní stoja za zlomené kanoe. Každý z priateľov je iný a navzájom sa dopĺňajú. Z ich správania je zjavné, že sa poznajú veľmi dlho. Zažili spolu veci, na ktoré nedokázali zabudnúť ani pod nánosom manželstiev, detí, pracovných a iných povinností. Jasné, Lewis je hromozvodom príbehu. Avšak ako najakčnejšia a najživotaschopnejšia postava je v súlade s pravidlami žánru v druhej polovici odsunutý na vedľajšiu koľaj a štafetu preberá Jon Voight (Transformers, Anakonda, Fantastické zvery a ich výskyt). Zaujímavý je i Ned Beatty, ktorému bolo za Vyslobodením zjavne smutno a v budúcnosti sa stretol ako s režisérom Boormanom (v dvojke Vyháňača diabla), tak s hereckým kolegom Ronnym Coxom (v Pyunovom Captain America). Zabudnúť ale určite nesmieme ani na Ronnyho Coxa (Robocop, Total Recall a horory Auto, The Beast Within a Zradná hlbočina), ktorého Drew bol najlepší z nich, ale svet, v ktorom žijeme, nie je spravodlivý.
Všetci ostatní majú vedľajšie úlohy, ale aspoň za krátku zmienku stojí cameo šerifa, v ktorom sa objaví autor knižnej predlohy James Dickey. V roličke Edovho (Voight) syna sa mihne režisérov syn, jedného z lazníkov si zahral Bill McKinney z Ramba a jeho kolegu si vychutnal Herbert Coward prezývaný Cowboy. O ňom koluje historka, že keď mu režisér vysvetľoval, ako má zahrať scénu znásilnenia, Cowboy mu odvetil, aby sa nebál, lebo vie, ako na to, keďže v minulosti robil už strašnejšie veci. Preberte si každý sám, či chcete, aby to bola pravda alebo žart. McKinney sa k onej slávnej scéne pre zmenu postavil štýlom „vždy som si niečo také chcel vyskúšať“. Je preto možné, že smrteľný pohľad v očiach Neada Beattyho vôbec nie je predstieraný.
Vyslobodenie však nie je ani tak príbeh štvorice priateľov, ale príbeh jednej doby a jednej prírodnej oblasti. Oboje sa v blízkej budúcnosti skončí a raz a navždy odíde do tmy zabudnutia. Minulosťou budú úchvatné prírodné scenérie, krásne, hlboké lesy plné zveri. Dej Vyslobodenia sa odohráva v časoch, ktoré boli trošku zahalené tajomstvom. Vtedy ešte bolo možné natrafiť na odľahlé, nepreskúmané oblasti. Dnes si už nezaslúžime záhady. Všetko poznáme, nič nás nevie prekvapiť. Ako to už často chodí, jedinečnosť ekosystému musí ustúpiť technike a byť nemilosrdne zatlačená do zeme bezcharakternými podnikateľmi, pre ktorých sú prachy na prvom mieste a po nás potopa.
Príroda je vo Vyslobodení podaná presne tak, aká je aj v skutočnosti: nádherná a veľkolepá, ale zároveň vás môže zabiť, ak podceníte jej silu. V tomto smere je výprava dokonalá a bezchybná, kamera krásna, strih presný. Všetko to podmaľovala parádna hudba s nezabudnuteľným duetom, asi najslávnejšou scénou celého filmu.
Skvelá je i knižná predloha. Je živá, diabolská a zručne napísaná. Nejakých zásadných rozdielov medzi filmom a románom nie je veľa. Keď to porovnáme s mnohými inými filmovými adaptáciami, kde z románov vo filmoch nezostal kameň na kameni, tak v prípade Vyslobodenia ide o presnú adaptáciu, odlišujúcu sa od knižky len v detailoch. Napríklad kvičalo sa až vo filme, v knihe nie. Prípadne vo filme je skrátený úsek po stroskotaní člnov, kde sa postavy v románe dlho rozprávali o tom, čo sa stalo a ako sa z toho dostať. Vo filme sa skoro vôbec nerozprávajú a režisér rovno prechádza k šplhaniu.
Príbeh je kultový, čo dokazuje dodnes časté napodobňovanie, kopírovanie alebo citovanie. Okrem množstva iných hixploitation záležitostí spomeňme komédie Tucker & Dale vs. Zlo alebo Nekecaj a pádluj! (v poslednom menovanom titule má dokonca cameo Burt).
Režisér John Boorman odviedol jednu z najlepších prác vo svojej filmografii. Neskôr sa síce podpísal ešte pod Excalibur, ale mnohé z jeho prác vykazovali značný stupeň nedostatočnosti (Zardoz, Vyháňač diabla 2: Kacír). V roku 1985 sa tak trochu okľukou pokúsil vrátiť k Vyslobodeniu Smaragdovým pralesom s Powersom Boothem (tiež survival odohrávajúci sa v krásnej, ale drsnej a nemilosrdnej divočine), no už to nebolo ono. Vo Vyslobodení to ale rozhodne ono bolo. Nečudo, že zaň získal nomináciu na režisérskeho Oscara a snímka bola nominovaná za najlepší strih a dokonca film.
Vyslobodenie (orig.: Deliverance)
Žáner: hixploitation, horor, dobrodružný
Výroba: USA, 1972, 109 min.
Réžia: John Boorman
Hrajú: Jon Voight, Burt Reynolds, Ned Beatty, Ronny Cox, Billy Redden, Charley
Boorman, James Dickey, Bill McKinney a ďalší.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz a s jeho článkami sa môžete stretnúť aj na jeho autorovom blogu. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu a môžete si ju kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.