Třetí kniha krve

Barker Clive

Hellraiser, Cabal – noční rasa, Candyman… Treba ešte spomínať ďalšie tituly? Nemyslím. Majster horroru je zas tu, je tu dlho očakávaná Třetí kniha krve. A nesklamala. Mňa teda určite nie…

Syn celuloidu – z basy uteká bezvýznamný človiečik, Barberio. Na úteku postrelený schováva sa v útrobách starého Kinopaláca, ale nenachádza slobodu. Nachádza smrť. Našiel by ju skôr, či neskôr aj tak, bez ohľadu na postrelenie. Jeho útroby totiž zožiera rakovina. A stačí mágia miesta, nahromadená energia ľudských pohľadov a túžob, obdivu a nádejí a život pokračuje ďalej. Svojským a podivným spôsobom, ale pokračuje…

Král Syrohlav – človek stále chce viac. Hlavne, ak ide o majetok. A tak poruší aj starú tradíciu a kvôli kúsku zeme, ktorý by mohol obrobiť naviac, vypustí na svet Zlo, pochované pred vekmi. A to si začne vyberať svoju daň. Nie všetky božstvá a staré bytosti sú zbožňovaniahodné.

Zpověď (pornografova) rubáše – obyčajný úradníček zistí, že firma, pre ktorú pracuje, je vlastne pornografickým kráľovstvom. Nie je ochotný zmieriť sa s tým, ale jeho bossovia nemajú zmysel pre jeho čestnosť. A tak smrť, ktorou umiera, nie je práve ľahká. Po smrti krivo obvinený sa rozhodne pomstiť. Jeho duša sa zo zničeného mŕtveho tela presídli do rubáša a pomsta môže začať.

Obětní beránci – štvorica mladých ľudí na výlete loďou zablúdi. Ocitnú sa na ostrove, ktorý sa nenachádza na mapách. Nenájdu tam nič, iba ohradu s troma ovcami. Je to obetná ohrada. Ale kto je tou obeťou? Ovce, či tí štyria? A prečo?

Ostatky – mladý gigolo, posadnutý svojou vlastnou krásou a neodolateľnosťou, sa snaží pretĺcť životom s minimom námahy. Predáva svoje telo a šarm ženám i mužom. A raz narazí na človeka, ktorý vo svojom byte prechováva spústu starožitností a pamiatok. A vo vani zvláštnu sochu… Veľmi zvláštnu sochu…

Toto je päť poviedok, ktoré tvoria Třetí knihu krve. Päť poviedok, plných krvi a hrôzy. Ale nie je to len o tom. Je to o živočíšnej túžbe prežiť, túžbe po absolútnej nadvláde, túžbe po pomste, o ľudskej ľahostajnosti i postupnej strate vlastnej osobnosti. Poviedky sú znova majstrovskou ukážkou Barkerovho rozprávačstva, jeho schopnosti stupňovať napätie, prekvapivých, i menej prekvapivých vyvrcholení. Človek až žasne, kde sa v tom milom mužovi na vnútre prebalu knihy, pripomínajúcom poloúsmevom jednu z filmových hviezd, berie množstvo tak morbídnych a krv zmrazujúcich nápadov. A zo zadnej strany prebalu sa na nás s výrazom priam diabolským usmieva ďalší milý mladý muž s rovnakými nápadmi. Ibaže on ich nevkladá do slov, ale do obrazov, plne vystihujúcich nálady a atmosféru Barkerových poviedok. Skvejú sa nie len na obálke a prebale knihy, ale ilustrácie sprevádzajú aj vlastný text. Juraj „Mad“ Maxon vie, čo robí a robí to čertovsky dobre. Och, sladká Marylin :o))

Clive Barker, Třetí kniha krve, horror (Laser, orig. Book of Blood 3, obálka: Juraj Maxon, preklad: Ivar Tichý, cena: 355,–Sk, pevná väzba, 222 strán, ISBN 80–7193–111-X)


11. januára 2002
Katarína Juričová