Tváre namiesto masiek

Konrad T.Lewadowski, Kočkodlak a nomádi, orig: Ksin koczownik, Plzeň Laser 2004

Štvrté pokračovanie Xinových príbehov sa odvíja v paralelnom vesmíre. Xin sa stáva vodcom kmeňa stepných nomádov, ktorí donekonečna blúdia obrovskou stepou, v ktorej sú svetové strany určované smerom pohybu /strana budúcnosti, strana minulosti/. Cieľ tejto púte udáva nejasný /ako sa na riadny mýtus patrí/ mýtus o Štáte, vytvorenie ktorého je možné len na čele s človekozverom. A Xin sa rozhodne naplniť Osud – aj napriek tomu /či možno práve preto/, že sa musí najskôr vysporiadať s s vojskami ohavného pavúkodlaka.

V knižke sa čitateľ stretne okrem Xina s postavami, ktoré si obľúbil vo zväzku pod názvom Kočkodlakova mise /Hamniš, žoldnier bez bázne a bez hany, zlodejíček Sar/, pribúdajú však zaujímavé postavy spomedzi kočovníkov /zohavený mladý odvážny bojovník Lebkoun, Hákonož, homosexuál Čemo, no predovšetkým Xinova družka Amarelis a jej mladšia sestra Arpia/. Okrem vzrušujúceho deja knižka zaujme mimoriadne vierohodným, premysleným a autentickým vykreslením vzťahov a zvykov v rámci kmeňa. Knižke podľa môjho názoru prospela striedmosť kulís, skôr naznačených nenápadnými detailmi než podrobne, efektne prekreslenými. Počet bizarných oblúd klesol, takže ostalo viac miesta na vykreslenie charakterov /i neľudských/. Vo štvrtom pokračovaní Xinových dobrodružstiev majú vnútorný život aj kamene, steblá trávy a zrnká piesku. Bláznivý karneval pestrých masiek a kostýmov, typický pre americkú fantasy, odišiel do nebytia.


23. februára 2005
Miloš Ferko