Prvá kniha o Čiernej légii končila víťazstvom nad rebelmi. Felčarova platonická láska – temná kráľovna – vyhrala bitku a z povstalcov ostali trosky. Prežila však Biela Ruža, nádej na víťazstvo dobra nad zlom, a hlboko pod Mohylovým poľom ostal ležať sám Tyran – nemŕtvy, proti ktorému je temná Pani vánkom v polnočnom lese. Pre Čiernu légiu tak ostal ešte kopec práce – a Felčar (ako kronikár Légie) ešte nemôže odložiť pero. Naopak, príbeh ho spolu s ďalšími veteránmi posiela do mesta Jalovec – v ktorom precitá Tyranov tieň…
Úvodnú knihu trilógie o Čiernej légii som hodnotil veľmi vysoko. Mala geniálne pochmúrnu atmosféru, správnych hrdinov a originálny príbeh. No druhý diel je ešte ďalej – atmosféra je temnejšia ako dno studne o polnoci a príbeh sa zmenil na dve geniálne prepletené línie – sledované z pohľadu Légie (Felčara) a z pohľadu obyčajného chlapíka – krčmára v prekliatom meste. Bouda, majiteľ hostinca Železná ľalia sa Cookovi mimoriadne vydaril a zdatne sekunduje samotnému Felčarovi, ktorý je obrazom Chandlerovho Marlowa v zrkadle fantasy. Felčar sa so svojim vzťahom k temnej kráľovnej zaplieta čoraz hlbšie – a po tom, čo na konci prvého dielu odhalil nepríjemné tajomstvo, kľučkuje pred ňou v druhej knihe ako zajac. No je to poriadne prešibaný zajko :)
Tyranův stín je len medzihrou v príbehu – finálny boj je opísaný až v tretej knihe. Druhý diel trilógie je vlastne iba príbehom krčmára Boudy – chlapíka, ktorý sa z nuly vypracuje na eso v rukáve. Je to príbeh človeka, ktorý klesol až na dno a potom sa z neho pracne vyškriabal. Na ceste dolu ho sprevádzal dezertér z Čiernej légie – Havran, na ceste nahor ho podopieral sám Felčar, ktorý – i keď si to neprizná – je vlastne citlivka (napriek vraždám, podvodom a drsným hláškam). Spolu s Boudom však z omámenia precitá aj Légia a tak sa naši veteráni konečne dostávajú tam, kam by sa mali dostať všetci hrdinovia – totiž na stranu dobra. Alebo – aspoň menšieho zla…
Knihu vám jednoznačne doporučujem. Pre milovníkov nekonečných ság to síce môže byť veľká rana (pozor, v knihe nie je žiadna vata!), ale pre tých, čo sa chcú baviť, je to to pravé orechové. Atmosféra, perfektní hrdinovia a čierny humor – výborná vec proti depresii zimných večerov!
Tyranův stín, Cook Glen, dark fantasy (Brokilon, orig. Shadow Linger, obálka Jan Patrik Krásný, preklad Zdeňek Milata, 311 strán, brož., 198 Kč, ISBN 80–86309–06–6)