Cena Karla Čapka je jedna z najstarších a najprestížnejších literárnych súťaží v našom žánri. Aj keď v ostatných rokoch počet súťažných príspevkov mierne klesá, súťaž si stále udržiava akúsi auru výnimočnosti. Vďaka nej sa jej opakovane zúčastňujú známe a overené mená, vyhlasovanie výsledkov a odovzdávanie cien zvaných Mlok a Pulec je stále sledovanou udalosťou. Ale čo je úplne neobvyklé – medzi súťažnými príspevkami sa veľmi zriedka objaví úplný odpad, ktorý tak znepríjemňuje život porotcom.
A vydáva Mloka.
Samozrejme je to zborník toho najlepšieho, čo sa v ročníku objavilo podľa konsenzu porotcov, v tradičnom reprezentatívnom balení.
Súťaž je výnimočná tým, že prijíma príspevky až do rozsahu 450000 znakov, rozdeľuje ich do kategórií podľa rozsahu a hodnotí každú zvlášť.
Mikropoviedky bývajú lotériou, pretože prezentácia jediného nápadu na obmedzenom priestore je oveľa náchylnejšia faktor „sadne/nesadne porotcovi“ ako ostatné kategórie. Okrem toho je veľmi ich ťažké napísať tak, aby čitateľovi utkveli v pamäti. Tu prezentovaným sa to celkom nepodarilo, napriek tomu nemožno povedať, že by boli zlé. Máme tu zmluvu s diablom v počítačovej hre od Petra Plačka, pomstu astronauta ponechaného napospas osudu od Romana Splítka a démona, čo kradne ľuďom spomienky. Zďaleka najzaujímavejšou z nich je práve tá od Marka E. Pochu, ktorý zaujímavo varioval námet z poviedky Neila Gaimana Ochutnávanie.
V kategórii Krátke poviedky Ivona Březinová v poviedke Cestopis domyslela dopravné zápchy až do absurdných medzí. Vladimír Němec v Grand Prix poslal do vesmírnych pretekov vyslúžilého pilota s traumou z minulosti a mladú spolujazdkyňu, ktorá má s tou minulosťou čosi spoločné. Jana Rečková v tak trochu bradburyovskom Ruskom kole necháva kolotočovú atrakciu vysávať životnú silu z nič netušiacich návštevníkov. Výskumníci v poviedke Evy Jeníčkovej Hlubiny sa boria nielen s kontaktmi s domorodcami na cudzej planét,e ale aj s epidémiou rakoviny. Liek je v dohľade, ale pre niektorých prichádza príliš neskoro.
Asi najpôsobivejšou krátkou poviedkou sú Obětiny Edity Dufkovej. Úvaha o cene, ktorú treba zaplatiť za splnené priania, ma zasiahla naplno.
Dlhé poviedky vo všeobecnosti bývajú najkvalitnejšou kategóriou a Mloka väčšinou získava práve jej víťaz. Stalo sa tak aj v tomto prípade a Jana Vaňková zabodovala smutne podmanivou poviedkou Posedlost o hone na čarodejnice, ľudskej neznášanlivosti, predsudkoch a malichernosti. Je to poviedka s tou vzácnou vlastnosťou, že sa pri opakovanom čítaní zdá ešte lepšia.
Projekt Hasara od Dany Ruskovej je o tom, aký krátkozraký môže byť pocit kultúrnej nadradenosti, a že to, čo na prvý pohľad môže vyzerať ako zaslepenosť, môže mať veľmi dobrý dôvod.
Postapokalyptické poviedky často riešia otázku, kto nahradí človeka. Jaroslav Zelenka v poviedke Psí počasí drží palce práve psom. Je to plné presvedčivo realistických detailov a dáva priestor k domýšľaniu ako to mohlo pokračovať ďalej.
Poslední Labyrint od Karla Doležala je svižná fantasy detektívka so slušnou dávkou humoru.
Laura Bastová a jej Kabinet kuriozit je očarujúce putovanie Prahou posadnutou mágiou s anjelom ako ochrancom. Toľko iskrivých nápadov pokope sa len tak nevidí.
Z kategórie novely je tu jediný zástupca – Cvrček v krabičce od Petry Slovákovej. Vo svete, kde sa technika stretáva s mágiou, priam newweirdovským spôsobom rozpráva príbeh dvoch bratov, z ktorých jeden je po smrti, striedavo obýva hmyzie telo a hologramy, a zúfalo sa snaží opäť žiť. Ondrej Herec v doslove spomína vplyv Hieronyma Bosha. Ja by som ešte dodal Jeffa Vandermeera a jeho Veniss Underground. Fantázia autorky akoby odtrhnutá z reťaze je strhujúca, akurát v tom neustálom návale obrazov a oblúd sa čitateľ občas stráca, ale to už býva častým problémom weirdu ako takého. Ostatné súťažiace novely som nečítal, ale toto je kvalitný text, ktorý z hlavy len tak nevyšumí a ocenenie mu sedí.
Ak chcete získať prehľad o tom čo sa deje v českej (a tak trochu aj slovenskej) fantastickej literatúre, Mlok je stále jedným z najlepších vstupných portálov. Odporúčam.
Mlok
Sbírka vítězných prací Ceny Karla Čapka za rok 2012
Nová Vlna / Cena Karla Čapka
Praha 2012
374 strán