Zrada

Card, Orson Scott

Zrada je takmer prvotinou pána Carda a dá sa to na nej trochu aj poznať. Je preplnená originálnymi nápadmi, ale ešte nemá tu silu rozprávania Majstra. Príbehom sa ešte prepletá pátos, ktorý by sme v novších Cardovych dielach (Ender, Alvin) hľadali márne. Napriek tomu je to nadpriemerná kniha a stojí za to, aby si ju čitateľ kúpil…

Planéta Zrada je väzenskou planétou už tisíce rokov. Putami sa stal nedostatok železa, ktorý bráni obyvateľom postaviť kozmické lode a dostať sa preč. Snaha o únik natoľko zaslepila „väzňov“, že ani nezbadajú ako drsné prostredie na kovy chudobnej planéty formuje ich kreatívny potenciál. Na planétu sa kedysi ako väzni dostali najlepšie mozgy Zeme a na ich potomkoch je to vidieť. Jednotlivé rody ovládajú genetiku, astrofyziku či psychológiu ďaleko za hranicami chápania bežných smrteľníkov. Zrada sa rozvíja aj bez kovov…

Zrada je príbehom Lanika Muellera, korunného princa rodu Muellerovcov. Jeho neovládaná schopnosť regenerácie organizmu z neho spraví vyhnanca, človeka prinúteného opustiť zabehaný štýl života. Odchádza z rodového sídla a je takmer proti svojej vôli zapletený do odhaľovania sprisahania, ktoré zasahuje celú planétu. Spoznáva netušené možnosti iných rodov a pomaly zisťuje, že je zase raz „všetko inak“. Zisťuje, že sa nemôže spoľahnúť už ani na vlastné oči a že čas je tou najmenej stálou veličinou v jeho živote. Spoznáva tisíce drobných nápadov, ktoré sa zrodili vo fantázii pána Carda…

Postavy sú pekne vykreslené, i keď ich niekedy prílišná odlišnosť od ľudí trochu deformuje. Skúste napr. pochopiť konanie tvora, ktorý sa rozpráva so skalami a v živote, ktorý trvá stovky rokov, nerobil ani nič iné. Napriek tomu sú postavy celkom ľudské a hlavný hrdina je napísaný tak, aby sa mu dali držať palce. A to je dobre.

Príbeh nemá prekvapivú pointu, skôr také malé morálne ponaučenie a vytráca sa do diaľky. Ťažko povedať, či to je na škodu, každopádne to nemá ani náhodou silu príbehov Endera Wiggina či Alvina Tvůrce. Je to taká veľmi príjmne napísaná kniha, stvorená na to aby ste ju zhltli za pár večerov. Nebude vás mraziť silou myšlienok, ale za to vás pohladí silou imaginácie. A to je fakt dobre.


2. mája 2000
Rastislav Weber